Vigsel

Ett bröllop är en fest och ett minne för livet. I Guds och alla vittnens närvaro lovar vi varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Vi ber Gud att välsigna vårt äktenskap och hjälpa oss igenom de svårigheter vi kommer att möta i livet.

ETT VÄLSIGNAT BRÖLLOP
Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt har samma värde inför lagen, men en kyrklig vigsel består av en gudstjänst med många symboler. I Guds och alla vittnens närvaro lovar ni varandra att vårda kärleken och stå vid varandras sida livet ut. Tillsammans ber vi Gud att välsigna ert äktenskap och finnas med i både glädje och sorg.

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion.

NI BEHÖVER ETT INTYG OM HINDERSPRÖVNING FRÅN SKATTEVERKET
I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år.

INNAN BRÖLLOPET HAR NI ETT VIGSELSAMTAL MED PRÄSTEN
Inför vigseln kommer ni att ha ett vigselsamtal tillsammans med prästen. Under samtalet planerar ni vigseln: vilka texter som ska läsas, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när? För prästen blir samtalet dessutom ett sätt att lära känna er, och en bra grund för hens vigseltal till er.

Samtalet kan ni ha i kyrkan eller hemma hos er. Om ni väljer att ha det hemma, kan ni sedan ha ett möte i kyrkan. Då går ni igenom ceremonin på plats för att ni ska känna er bekväma under vigseln.

SÄTT ER PERSONLIGA PRÄGEL PÅ VIGSELN
Många par sätter sin egen prägel på vigseln genom att välja psalmer, musik och texter. Läs och lyssna gärna på några olika alternativ på sidan vigselgudstjänst.se

Vill du boka vigsel eller har du några frågor?
Ring Pastorsexpeditionen
0435-500 14 (telefontid kl.10-12)
eller maila orkelljunga.pastorat@svenskakyrkan.se

Våra kyrkor

Vill du kanske boka bröllop, dop eller annan förättring? Kolla in vilken kyrka som du känner dig hemma i här.