Vandra i Örgryte pastorat

Ta en sväng ut och vandra mellan kyrkorna i Örgryte pastorat. På varje plats kan du ta del av spännande fakta om kyrkan och upptäckaruppgift för barnen. Du kan också göra vandringen till en pilgrimsvandring med rum för inre reflektion.

Vandra mellan kyrkorna på egen hand, med familjen eller en vän. Välj en etapp eller vandra hela sträckan (ca 13 km). Kartan kan du ladda ner här på sidan och utskrivna pappersexemplar finns också i våra kyrkor.

Ta en paus vid kyrkan du passerar! Läs fakta om kyrkan tillsammans - gå gärna in om den är öppen. Har du barn med dig finns en upptäckaruppgift för dem.

Gör gärna vandringen till en pilgrimsvandring - en stund för meditation. På varje kyrka finns ett ord att reflektera över. En variant är att gå sträckan som en klimatvandring.

Paus på vägen: Klicka på kyrkorna för att läsa mer!

Skårs kyrkas tegelfasad en vårdag.

Skårs kyrka

Adress: Skårsgatan, 412 67 Göteborg

Örgryte gamla kyrka

Adress: Danska Vägen, 412 66 Göteborg

Örgryte nya kyrka

Adress: Lennart Svegelius väg, 412 74 Göteborg

Sankt Pauli kyrka i vårlig grönska

Sankt Pauli kyrka

Adress: Sankt Pauli kyrkoplan 1, 416 63 Göteborg

Härlanda kyrka

Adress: Härlandavägen 23, 416 72 Göteborg

Ingången till Härlanda kyrkoruin där man ser korset och altaret längst in.

Härlanda kyrkoruin

Adress: Rådmansgatan/Vidkärrsgatan, 416 72 Göteborg

Björkekärrs kyrka

Adress: Sörensens gata 1, 416 75 Göteborg

Ladda ned kartan Foto: Helena Sandström

Vill du pilgrimsvandra?

Pilgrimsvandring

Pilgrimsvandringar i Göteborgs stift

Att vandra i en lagom lunk, hinna med att se och uppleva utmed vägen, att tänka en tanke till slut. Att få möjlighet att tala med medvandrare men även kunna gå tillsammans i tystnad. En pilgrimsvandring är välgörande för både kropp och själ.