Kyrkovalet 2021 i Örebro pastorat – slutgiltigt valresultat

Nyhet Publicerad Ändrad

Vid valet 2021 slog Örebro pastorat nytt rekord med ett valdeltagande på 18,12% och även förtidsröstningen ökade jämfört med valet 2017. "Väldigt roligt mot bakgrund av att vi faktiskt haft en pandemi att jobba emot", säger Annelie Martinsson, valansvarig i Örebro pastorat.

Valet 2017 var historiskt för Svenska kyrkan Örebro pastorat. Valdeltagandet gick upp från 10,51% (valet 2013) till 17,83%. Även förtidsröstningen slog rekord.

Mot bakgrund av det, är det extra glädjande att intresset för kyrkovalet i Örebro pastorat var så pass stort vid valet 2021, konstaterar Annelie Martinsson:

– Förtidsröstningen slog nytt rekord. Drygt 3 500 personer förtidsröstade, vilket är en ökning med 28% jämfört med 2017. Och det totala valdeltagandet i pastoratet landade på 18,12%. Så trots pandemin och allt den förde med sig, överträffade vi resultatet från 2017.

En dag att möta medlemmarna

Församlingarna i Örebro pastorat passade på att möta och samtala med medlemmarna under valdagen. På flera håll blev det stundtals kö för att få rösta. För Gunvor och Bernt Lööw, inflyttade till Längbro församling från Pålsboda, var det en ny erfarenhet.

– Vi röstar i alla val. Det är en skyldighet. Vi har aldrig varit med om att behöva köa till ett kyrkoval, sa Gunvor Lööw.

Det var jättejätteroligt att prata med alla. Alla som kom för att rösta är ju medlemmar, några var vana kyrkobesökare – andra inte. Många unga familjer har varit här och röstat.

Moni Höglund, församlingsherde

Emil Eriksson röstade i OP-skolan.

– Det är en plikt att rösta. Jag har hört att Svenska kyrkan tappar medlemmar. Jag tycker att om man är medlem ska man utnyttja sin rösträtt, sa Emil.

I Mikaels församling hade alla förstagångsröstande ungdomar fått en särskild inbjudan, som även innefattade hamburgare och häng i kyrkparken. Två som kom var Freja Henricson och Emilia Baianstovu Deniz och för dem var det självklart att rösta.

– Vi har följt kyrkovalsfrågan i sociala medier, där det varit många uppmaningar om hur viktigt det är att ta ställning, sa Emilia.

MANDATFÖRDELNING I KYRKOFULLMÄKTIGE i Örebro pastorat efter valet 2021 (2017)

Arbetarepartiet Socialdemokraterna: 16 (16)
Borgerlig samverkan i Örebro pastorat: 5 (7)
Frimodig kyrka: 2 (2)
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan: 15 (13)
Sverigedemokraterna: 3 (4)
Vänstern i Svenska kyrkan: 4 (3)

Du hittar databasen med preliminärt resultat för valet till kyrkofullmäktige, stiftsfullmäktige och kyrkomötet på webben.

valdeltagande i örebro pastorat

2021: 18,12%

2017: 17,83%

2013: 10,51%

2009: 10,0%

2005: 8,9%

2001: 11%

Valresultat

Valresultat från kyrkovalet 2021, information om vad som händer efter kyrkovalet och mandatfördelningen.

Kyrkoval och valnämnd

Vid kyrkoval får Svenska kyrkans medlemmar som fyllt 16 år välja vilka som ska företräda dem de kommande fyra åren. Vid valet 2021 slog valdeltagandet i Örebro pastorat nytt rekord och även förtidsröstningen ökade jämfört med valet 2017.