Fråga 15 Vad gör ni med kristofobin?

Vad vill ni göra för att motarbeta kristofobi i Sverige, och världen?

Inför kyrkovalet i Örebro pastorat har väljarna haft möjlighet att ställa frågor via webben till de sex nomineringsgrupper som kandiderar till kyrkofullmäktige. Den femtonde frågan kommer från signaturen ”Daniel”:

”Vad vill ni göra för att motarbeta kristofobi i Sverige, och världen? Islamofobi diskuteras o fördöms väldigt ofta i den svenska samhällsdebatten men kristofobin möts med tystnad. Kristna förföljs i världen och även i Sverige bränns o vandaliseras kyrkor men det blir max en notis i lokaltidningen.”

Så här svarar nomineringsgrupperna:

ARBETAREPARTIET SOCIALDEMOKRATERNA

”Det är kyrkans uppgift att stå upp och påverka sådant som utsätter människor för orättvisor av alla de slag. Så gäller också om orätter begås mot kristna här i Sverige och övriga delar av världen. För oss är det självklart!”

BORGERLIG SAMVERKAN I ÖREBRO PASTORAT

”Genom att tydligt visa vad kyrkan står för av goda tankar och gärningar i samhället, kanske motståndarna får sig en tankeställare.”

FRIMODIG KYRKA

”Långt innan kristendomsundervisningen avskaffades i skolan fick de kristofobiska filosofierna allt större utrymme i politik och utbildning. I den nya gymnasieskolan infördes ämnena religionskunskap och filosofi. Jag behöver bara nämna filosofer som Nietzsche, Marx och Sartre för den som vill fördjupa sig i detta. Det Kristna budskapet förtjänar mycket större plats i det allmänna samtalet idag. Kristna är mer eller mindre förföljda runt om hela jordklotet. Att predika nåd och rättfärdighet samt att uppmana alla till att älska sin nästa inklusive sina fiender upplevs som ett stort hot i världen. Det är förvisso ingen nyhet, så har det varit ända från början. Vi i Örebro har dock fått gåvan att ha föreningen Open Doors här. Stöd deras arbete och läs deras rapporter och skrifter!”

PARTIPOLITISKT OBUNDNA I SVENSKA KYRKAN (POSK)

”Kunskap och dialog är de mest effektiva sätten att motverka alla typer av intolerans.”

SVERIGEDEMOKRATERNA

”De angrepp som sker är hot såväl mot kyrkan som mot det svenska samhällets värderingar och behöver få ett mycket större utrymme i debatten. Där måste samhället arbeta tillsammans med Svenska kyrkan för att få stopp på denna typ av agerande. Kyrkan måste i högre grad än nu visa att man är en del av Kristus förkunnelse och ta avstånd från allt våld som utövas på grund av religionstillhörighet. Särskild solidaritet skall visas andra kristna, som är världens mest förföljda religionsutövare.”

VÄNSTERN I SVENSKA KYRKAN (ViSK)

”Det falska narrativet om religionernas krig – såsom myten om de kontinuerliga korstågen och myten att alla muslimer ingår i en islamistisk konspiration för världsherravälde – göder hat samt religiöst motiverad ideologisk radikalisering. Att Svenska Kyrkan skulle vara likgiltig inför kristofobi är en extremhögerideologisk lögn ägnad att flytta fram positionerna för islamofobin. ViSK är stolta över det omfattande arbete som Svenska Kyrkan gör – på församlings-, stifts-, riks- och internationell nivå – för kristna som förföljs på grund av sin tro, vilket bland annat beskrivits av ärkebiskop Antje Jackelén. Vi delar samtidigt uppfattningen att så länge människor förföljs på grund av sin tro är arbetet inte tillräckligt. ViSK verkar därför för en fördjupad ekumenisk och interreligös dialog på alla nivåer och en omsorg om fattiggjorda, marginaliserade och förtryckta oavsett trostillhörighet.”

Bilden visar en griffeltavla med ett stort frågetecken på.

Väljarnas frågor och de förtroendevaldas svar inför kyrkovalet

Inför kyrkovalet i Örebro pastorat har väljarna haft möjlighet att ställa frågor via webben till de sex nomineringsgrupper som kandiderar till kyrkofullmäktige. Här kan du läsa alla frågor och svar som kommit in!

Kyrkoval örebro pastorat

Pulsen på de sex olika nomineringsgrupperna i Örebro pastorat

Har kyrkans betydelse för samhället förstärkts under pandemin? Vilken verksamhet är du mest stolt över? Vilka effekter ser du av besparingarna som gjorts? Och hur ska vi locka medlemmarna att rösta? Den 19 september är det kyrkoval och frilansskribenten Gunnar Sundell har tagit pulsen på företrädarna för de sex nomineringsgrupper som kommer att ställa upp i valet till kyrkofullmäktige i Örebro pastorat.

Kyrkoval och valnämnd

Vid kyrkoval får Svenska kyrkans medlemmar som fyllt 16 år välja vilka som ska företräda dem de kommande fyra åren. Vid valet 2021 slog valdeltagandet i Örebro pastorat nytt rekord och även förtidsröstningen ökade jämfört med valet 2017.