Foto: Paulina Torbjörnsen (Lisa Ajax) /Ulla-Carin Ekblom

Allt om festen ”Inte som du tror” i Örebro 24 maj med Lisa Ajax

Nyhet Publicerad Ändrad

I år arrangeras konfirmandfesten ”Inte som du tror” för tolfte gången. Årets huvudartist är Melloaktuella Lisa Ajax! Festen vänder sig till både nuvarande konfirmander och till de ungdomar som ska börja åttan i höst. Platsen är S:t Nicolai kyrka. Inbjudan till festen skickas hem i början av maj.

”Inte som du tror” är namnet på konfirmandsatsningen hos Svenska kyrkan i Örebro. I den ingår festen ”Inte som du tror”, som i år arrangeras fredagen den 24 maj i och utanför S:t Nicolai kyrka.

– Festen är ett bra tillfälle att komma och kolla vad konfa är och kan vara, säger församlingspedagogen Therese Blixt.

Exklusivt för ungdomarna

Therese Blixt är pedagog i Svenska kyrkan. Foto: Ulla-Carin Ekblom

Under kvällen finns DJ på plats och ungdomarna kan testa sumo, fotobås, ”träffa prästen” och rodeotjur. Det blir mingel, mat och livemusik – och artisten Lisa Ajax ger en exklusiv konsert för ungdomarna inne i kyrkan.

För ungdomarna är konfatiden en speciell period i livet med nya kompisar, läger och viktiga samtal om livet, rättvisa, tro, solidaritet och empati.

– Jag brukar säga att konfirmanderna får nycklar att ha med sig genom livet. Ungdomarna själva beskriver konfan som kravlös på det sättet att man får vara den man är, man behöver inte prestera eller göra sig till. Och många hittar vänner för livet, säger Therese Blixt.

Kolla in filmen och bilderna från festen 2023.

Bra att veta inför "Inte som du tror"-festen 24 maj

"Inte som du tror" den 24 maj är en VIP-fest i och utanför S:t Nicolai kyrka för de nuvarande konfirmanderna i Örebro pastorat – och för dig som är född 2010 och bor i någon av våra åtta församlingar. Festen är gratis och drogfri.

Du som är konfirmand har din konfatischa på dig – den är din ”entré” in i kyrkan. Du som är född 2010 har på dig ditt festivalarmband, som du får tillsammans med din VIP-inbjudan via post i månadsskiftet april–maj.

Festivalarmbandet. Alla som är födda år 2010 och bor i någon av våra åtta församlingar får en inbjudan med armband via post i början av maj.

Festivalområdet utanför kyrkan slår upp portarna 18.00. Cirka klockan 18.30 är det insläpp till Lisa Ajax exklusiva framträdande inne i kyrkan (under spelningen är aktiviteterna på festivalområdet stängda). När Lisa Ajax sjungit klart börjar en DJ spela utanför kyrkan och det är åter full aktivitet på festivalområdet fram till kl 21.00 då festen är slut.

Grillen är igång. Vi bjuder på mat.

Vi kommer att fota och filma under kvällen. Våra fotografer har namnskyltar på sig och det syns tydligt vilka de är. Vill du inte vara med, säg till. Festfilmen visas på Youtube, Svenska kyrkans webb och i sociala kanaler – du kan kolla in 2023 års film och bilder för att få en uppfattning. Stillbilder från festen visas framför allt på Svenska kyrkans webb och i sociala kanaler.  Har du eller dina föräldrar frågor om film/foto, hör av er till orebro.pastorat@svenskakyrkan.se

Teckenspråkstolkar finns på plats.

Häng med i festplaneringen och allt som händer redan nu, genom att följa oss på Instagram @konfirmandorebro.

De åtta församlingar som ingår i Örebro pastorat är Adolfsberg, Almby, Edsberg, Längbro, Mikael, Mosjö-Täby, Nikolai och Olaus Petri.

300 ungdomar kom för att mingla, prova aktiviteter, äta och lyssna på musik i S:t Nicolai kyrka på festen 2023. Foto: Ulla-Carin Ekblom

Filmen och bilderna från "Inte som du tror" 2023

Den 26 maj gick konfirmandfesten ”Inte som du tror” av stapeln i Örebro, i och vid S:t Nicolai kyrka. Kolla in fotograf Ulla-Carin Ekbloms bilder, och filmfotograf Markus Petterssons film från kvällen!

Född 2010? Vi startar flera nya konfagrupper i Örebro i höst!

Har alla samma chans? Finns Gud? Är det du som bestämmer hur du ska leva ditt liv? Får man tycka vad man vill? Stora frågor kräver stora svar. Vilka är dina? Hösten 2024 startar vi flera nya konfagrupper med olika teman i Örebro. Konfirmation är inte som du tror.