Lyssna

Gödsling med gräsklipp i stället för konstgödsel på kyrkogårdarna i Örebro pastorat

Örebro kyrkogårdsförvaltning gödslar flera häckar och buskage på kyrkogårdarna med gräsklipp och tar därmed tillvara en produkt vi redan har.

Vår gemensamma miljö är viktig för oss på Örebro kyrkogårdsförvaltning

Vi arbetar aktivt med att minska vår miljöpåverkan. En del i förvaltningens arbete för en mer hållbar miljö är att gödsla alltfler av våra häckar och buskage med gräsklipp, för att kunna köpa in mindre konstgödsel och ta tillvara en produkt vi redan har.

Konstgödsel påverkar både miljön och klimatet negativt. Problemet är att konstgödsel förutom kväve, fosfor och kalium, som är tre nödvändiga näringsämnen som växterna behöver, även innehåller tungmetaller som förgiftar marken. Men det största miljöproblemet, förutom klimatpåverkan, är övergödningen som konstgödsel orsakar. Användingen av konstgödsel, bidrar till samma som problemet med för mycket koldioxid - att vi hämtar ämnen från atmosfären (kväve) eller marken (som fosfor) som annars skulle stannat där och släpper ut dem i ekosystemen.

I naturen bygger nästan hela växtnäringsförsörjningen på så kallad recirkulation. Växtrester, gödsel från djur och allt annat organiskt material bryts ned, hamnar i jorden och ger näring till andra växter. Genom att använda gräsklipp på våra växter på kyrkogårdarna i Örebro pastorat bidrar vi därmed till den biologiska mångfalden, ekosystemet och en minskad klimatpåverkan.