Fågelholkar på kyrkogårdarna i Örebro pastorat

Ett bidrag inom Örebro kyrkogårdsförvaltnings miljöarbete

I Örebro kyrkogårdsförvaltnings miljöarbete ingår det att värna om naturen på och runtomkring våra kyrkogårdar. Att sätta upp fågelholkar är en del av vårt arbete för ett rikt växt- och djurliv, ökad biologisk mångfald och en mer miljömässigt hållbar framtid.

Under vintern 2020 tillverkade Örebro kyrkoförvaltning 133 stycken fågelholkar av olika varianter. Det byggdes för bland annat svalor, mesar, trädkrypare, flugsnappare, starar och kattugglor. Fågelholkar har byggts även tidigare inom förvaltningen men det var först under 2020 som det utfördes i samarbete med Närkes ornitologiska förening som hjälpte till med att ta fram riktningar för holkarna. Hänsyn togs till vilken typ av holkar som skulle prioriteras på respektive kyrkogård beroende på hur naturen och djurlivet ser ut just där.

Slutresultatet har blivit åtta olika modeller av fågelholkar som sitter uppe på utvalda ställen inom Örebro pastorats kyrkogårdar som en del i vårt miljöarbete. Initiativet ryms inom det nationella miljökvalitetsmålet ”Ett rikt växt- och djurliv”, där det bland annat beskrivs att ”när landskapen blir allt mer uppdelade av vägar och byggnader blir det också svårare för djur och växter att sprida sig vilket försämrar deras livsvillkor.”

Örebro kyrkogårdsförvaltning

Kyrkogårdsförvaltningen i Örebro pastorat

Adress: Storgatan 27, 703 63, Örebro

Telefon: 019-15 45 60, måndag-onsdag klockan 9-12 och 13-14:30 och torsdag–fredag klockan 9–12.

E-post: orebro.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se
E-post gravskötselbeställningar: orebro.gravskotsel@svenskakyrkan.se

Krematoriet: Mäster Olofs-, Befrielsens-, Hoppets- och Stillhetens kapell samt tre minnesstundsrum
Adress: Kyrkogårdsvägen 4, 703 75 Örebro