Foto: Johannes Frandsen

Barn & Familj Adolfsbergs kyrka

Här kan du läsa mer om öppen förskola, sångstund, barnkör, gudstjänst med små & stora och barnkalasuthyrning

Öppen förskola i Adolfsbergs församling

Måndagar kl. 9-12 Lek, pyssel, sångstund och fikaservering. Vi träffas i våra härliga lekrum på nedervåningen i Adolfsbergs kyrka. Vi har öppet som vanligt på påsklovet 25/3 men har stängt 1/4.

Babycafé med sångsamling, tisdagar i Adolfsbergs kyrka

Välkommen till mötesplatser i lugn och mysig miljö på dagtid för dig med det lilla barnet som är 2-6 månader samt 6-10 månader. Ingen anmälan - bara att dyka upp!

After School i Adolfsbergs kyrka onsdagar kl. 14.30-16.

Skönt eftermiddagshäng för barn i klass 3 och uppåt. Vi käkar mellis och hittar på olika saker tillsammans. Ingen anmälan - bara att dyka upp!

Barnkörerna i Adolfsbergs kyrka

I Adolfsbergs kyrka finns 3 olika körer för sångglada barn från 5 år och uppåt. För mer information och anmälan, kontakta Titti Ångman, 019-15 47 85. Barnkörerna har sista körövningen för höstterminen den 5/12: Selma och Jacobina samt 6/12 Caisa. Vårterminen startar igen 16/1 Selma och Jacobina samt 17/1 Caisa.

Barnloppis och café 20/4 kl 10–12.30 Adolfsbergs kyrka

Välkommen till en härlig barnloppis full med barnkläder, leksaker, böcker och andra roliga barngrejer! När du behöver en paus i ditt fyndande så är du välkommen att slå dig ner i vårt café!

Mormor Mus - Trygghet

Här är vår karaktär Mormor Mus. Hon är en lugn och trygg bas som alla de små musbarnen kan hämta kärlek och kraft ifrån. Mormor Mus bor i Bibeloteket i Adolfsbergs kyrka tillsammans med alla sina små musbarnbarn. Mössen älskar att gömma sig bland alla böcker och biblar. Ibland behöver Mormor Mus hjälp att hitta alla sina busiga barnbarn. Som tur är kommer det ofta snälla barn som hjälper henne att leta.

Tuppa-Klara - Stolthet

Låt oss stolta presentera vår hbtqia+ karaktär Tuppa-Klara (även kallad TK). Tuppa-Klaras pronomen är hen, hon och han, för TK är både en höna och en tupp. Tuppa-Klara tycker att det är viktigt att man får vara sig själv och att det är härligt att alla är så olika och det vill hen sprida till alla som kanske inte känner sig som alla andra. Hen är riktigt modig och gillar att sitta högt upp och spana ut över kyrkparken vid Adolfsbergs kyrka. Kanske har du sett henne i något av träden?

Smed-Hjalmar - Olikheter

Här har du Smed-Hjalmar - en klurig kanin med många frågor och funderingar om allt möjligt. I programmen "Smed-Hjalmar funderar" kommer du att kunna följa Smed-Hjalmar i hans försök att förstå världen runt omkring honom.

Kalle Post - Barnrättskämpe

Här har ni Kalle Post, Adolfsbergs kyrkas maskot och barnrättskämpe! Grodposten hämtar man i Kalles brevlåda som finns i lekparken vid Adolfsbergs kyrka. Kalle brukar även gömma guldstenar i sandlådan så passa på att gräva efter en sån när du är där!

Kvast-Johanna - rättvisa och hållbarhet

Här har ni Kvast-Johanna - hon kämpar för ett mer hållbart och rättvist samhälle. Det gör hon på många olika sätt här i Adolfsbergs kyrka. Dels så har hon ett skåp inne i Adolfsbergs kyrka där hon säljer rättvisemärkta- och fairtrademärkta varor. Kvast-Johanna har även ett bytesskåp med leksaker ute i lekparken där man kan hämta eller lämna en leksak. Hon har även gett ut en egen receptsamling med hållbara och klimatsmarta recept och håller varje år källsorteringsveckor för barn. Hon finns självklart med i Adolfsbergs församlings nationella grupp som sköter insamlingar till olika välgörande ändamål, t.ex. Världens Barn och ACT Svenska kyrkan.

Mormor-Mus Bibelotek

Mormor Mus driver sedan april 2021 ett Bibelotek i Adolfsbergs kyrka. Här finns fullt med olika barnbiblar, böcker, lekhörna och ett ritbord! Mormor Mus har massa små gulliga möss som du gärna får hjälpa henne att leta efter. De älskar nämligen att gömma sig. Bibeloteket är öppet när kyrkan är öppen; mån-fre 9-12 samt under gudstjänsttid på söndagar.

Ett barn visar glatt upp en bit ljusblå lera som hen jobbat med.

Gå Trygghetscirkeln i Örebro: föräldrakurs om trygghet och anknytning

Trygghetscirkeln är en satsning från Svenska kyrkan i Örebro – en kostnadsfri föräldrakurs om trygghet och anknytning, för dig som har barn i förskoleåldern. Kursen startar flera gånger per år. Välkommen med din intresseanmälan!

Molnhjärta

Dop, konfirmation, vigsel och begravning

Livsglädje, utveckling, kärlek och sorg hos Svenska kyrkan i Örebro. Vi finns för dig – i alla skeden av livet.

Hyra lokal i Adolfsberg

I Adolfsbergs församling finns två lokaler för uthyrning t.ex. i samband med dop och begravning. På övervåningen har vi Lilla salen och Stora salen. Vi hyr även ut våra barnlokaler på nedervåningen för barnkalas, där finns två stora lekrum samt kök och matsal att tillgå. Här kan du läsa mer om och se bilder på lokalerna.

Adolfsbergs församling

Adress:
Adolfsbergs församling
Glomman 127

(informationsservice, öppet mån-fre 9-16. Lunchstängt 12-13).

E-post:
adolfsbergs.forsamling@svenskakyrkan.se

Kontaktlista med alla medarbetare i Adolfsbergs församling

Adolfsbergs församling på Facebook

Bussförbindelser med stadsbuss: Linje 4 går till Adolfsbergs kyrka (Glomman). Sök din resa här

Församlingens kyrka:

Adolfsbergs kyrka