Foto: Kristin Lidell

Vuxenverksamhet

Vad känner jag för just nu? Intressen kan förändras av olika orsaker. Se här på sidan om du kanske hittar något du inte visste att du var intresserad av till och med. Och tveka inte att höra av dig om du har frågor eller funderingar!

För mat och mötesplatser  eller Musik och kör se sidorna med samma namn.

Gamlestaden

I Gamlestaden sker det verksamheter för vuxna vid enstaka tillfällen, som event och i projektform. Om du vill ha mer information eller undrar något hör av dig till sara.wrige@svenskakyrkan.se eller 031-731 82 60. Du kan också följa arbetet på instagram @gamlestaden.svky • Foton och videoklipp på Instagram

Stöd, hjälp och rådgivning för människor på flykt

Nylöse pastorat ingår i ett nätverk som ger människor på flykt stöd, hjälp och rådgivning i hälso- och sjukvårdsfrågor, juridiska frågor, socialt stöd, viss hjälp med basbehov av mat och kläder med mera.
Kontakt: AnnSofie Olsson, diakon. annsofie.olsson@svenskakyrkan.se

Skapa i Textilateljén i Bergsjöns kyrka

Vi syr nytt av gammalt, gör enklare lagningar och tar emot mindre beställningar. Gruppen är för kvinnor med kunskap och erfarenhet av textilt hantverk. Vi arbetar även med intergrerad språkträning.

Textilateljen håller till i Bergsjöns kyrka, och vi tar gärna emot textilt material för att skapa. Prata med AnnSofie för bemanning. Öppet för försäljning tisdagar kl 12.30-15.30.
Kontakt: AnnSofie Olsson, diakon. Ring 0737 738730 eller maila annsofie.olsson@svenskakyrkan.se

Läxhjälp för barn och unga i grundskola och gymnasium

I samarbete med Bergsjöns studiecenter läxhjälpen erbjuds läxhjälp i Bergsjön, Eriksbo och Hammarkullen. Måndag-torsdag 17.00-20.00.

Bibelstudiegrupp

Kl. 11.30 jämna veckor i Bergums församlingshem
Kontakt: Johan Sköld, johan.skold@svenskakyrkan.se

Gemenskapsträffar

Kl. 11.00-13.00 i Allhelgonakyrkan
Gemenskapsträffarna i Allhelgonakyrkan är en träffpunkt för daglediga i olika åldrar där kultur, samhälle och kyrka möts. Vi börjar med smörgås, kaffe och andakt sedan följer dagens program.
Kontakt: Ewa-Lotta Mattiasson, ewa-lotta.mattiasson@svenskakyrkan.se

Samtalsgrupp

Kl. 12.30 ojämna veckor kl.12.30 i Angereds församlingshem
Leds av Gunnar Kampe och Bo Claesson.
Kontakt: Johan Sköld, johan.skold@svenskakyrkan.se

Kvinnogrupp

Kl. 13.00-15.00 i Bergsjöns kyrka
Mötesplats för dig som vill träna svenska språket genom sång och samtal om det mesta som livet rymmer.
Kontakt: AnnSofie Olsson, annsofie.olsson@svenskakyrkan.se

Foto: Kristin Lidell

Symöte

Tisdagar, jämna veckor, kl. 16.45-18.45 i Bergums församlingshem
Vi handarbetar, fikar och pratar.
Kontakt: John Werner, john.werner@svenskakyrkan.se

Tillsammansgruppen

Varannan tisdag jämna veckor kl. 16:30-18:30 i Gunnareds kyrka
Verksamhet för unga och vuxna med funktionsvariationer. Enkel mat, aktivitet och umgänge. Tillsammans är namnet på verksamhet för vuxna med funktionsvariationer i Nordost. Tillsammans har pågått under flera år i Angereds församling och drivs av kunnig och engagerad personal.

I grupperna möts människor med olika livssyn och livssituationer, och genom dessa träffar byggs nya relationer och varje individ får möjlighet att synas och ta plats. Vi anpassar aktiviteterna efter deltagarnas önskemål, intressen och behov.

Vi pratar, fikar och gör olika saker tillsammans, alltid i en trygg och rolig gemenskap.
Kontakt: Charlotte Carlsson, Charlotte.Carlsson@svenskakyrkan.se

Fyra trädgårdsarbetare från Svenska kyrkan jobbar i ett trädgårdsland.

Odlingsgrupp

Kl. 10-11:45 i Bergsjöns kyrka
Kontakt: AnnSofie Olsson, 0737 738730 eller annsofie.olsson@svenskakyrkan.se

Hälsoteket håller träningspass

Kl. 11 i Gunnareds kyrka. Tema: Styrka och balans.
På onsdagar kl 11 leder Hälsoteket ett träningspass i kyrksalen med fokus på styrka och balans. Träningen kan anpassas efter din förmåga och är gratis. Alla är välkomna!

Allsång med olika tema

Kl. 13:30-14:30 i Gunnareds kyrka
Kom och sjung med vår musiker! Vi sjunger sånger på olika teman varje gång. Alla som gillar att sjunga är välkomna!

Kreativa rummet

Onsdagar kl. 13.30-16.00
Allhelgonakyrkan, Kortedala. Förskolans lokaler, ingång från trottoaren.
Välkommen till Kreativa rummet! Vi träffas på onsdagar i Allhelgonakyrkan för bakning och samtal. Målet är gemenskap med mening, och vi bakar för våra kyrk-kaffen. Församlingen ordnar material och ingredienser.
Kontakta:
Ewa-Lotta Mattiasson, 031-731 82 15

Andakt och kyrklunch

Kl. 11.30 i Bergsjöns kyrka/församlingshem
Efteråt inbjuds till fortsatt samvaro: körsång, samtal eller föredrag
Kontakt: AnnSofie Olsson, annsofie.olsson@svenskakyrkan.se

Odla i trädgård Gunnared

Torsdagar 10.00-12.00 i Gunnareds kyrka (igång igen våren 2024)
Ta chansen och var en del av vår härliga odlingsgrupp. Tillsammans får vi inspireras av naturens skönhet och växa som människor. Kanske kan nya vänskaper gro och ett frö till en ny passion slå rot. Här får du komma precis som du är och du behöver inte ha några särskilda förkunskaper.
Kontakt: Åsa Vilu, Asa.vilu@svenskakyrkan.se

Någon håller en tallrik soppa i handen.
Foto: Johannes Frandsen

Personal A-Ö

Söker du någon som jobbar i Nylöse pastorat? Här hittar du alla anställda sorterade i bokstavsordning.