En kvinna sitter i en kyrkbänk.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Vuxenkonfirmand

Om du inte blivit konfirmerad som ung kan du konfirmeras som vuxen. Konfirmationen är ett tillfälle att lära sig mer om kristen tro. Det är också ett tillfälle att vända, vrida och samtala om olika livsfrågor.

Vuxenkonfirmation

Du döps bara en gång, dopet gäller hela livet. Många väljer att konfirmeras i tonåren. Om du inte blivit konfirmerad som ung kan du konfirmeras som vuxen. Ordet konfirmation betyder bekräftelse och i kyrkan står det för att du hör ihop med Gud genom dopet och att just du är värdefull och viktig.

Om dopet säger Jesus i Matteusevangeliet:
"Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut."

Konfirmationen är ett tillfälle att lära sig mer om kristen tro. Det är också ett tillfälle att vända, vrida och samtala om olika livsfrågor. Det finns olika skäl till att man konfirmeras senare i livet. Kanske har det inte blivit av, kanske har du upptäckt den kristna tron på ett nytt sätt.

Undervisning

Om du vill konfirmeras som vuxen får du lära dig mer om kristen tro. Det finns särskild undervisning för vuxna. Undervisningen kan vara både individuell och i grupp och kan ske med hjälp av tolkar och material på olika språk, t.ex. persiska och arabiska.

Konfirmationen

Vuxenkonfirmation kan ske i kyrkan i en vanlig gudstjänst eller i ett mindre sammanhang. Det är vanligt att själva konfirmationen sker vid pingst, men den kan också ske vid andra tillfällen.

I Nylöse pastorat sker regelbundet konfirmation av vuxna. Välkommen att kontakta oss så berättar vi mer!