hur funkar det att gifta sig, boka bröllop i göteborg, gamlestaden, kortedala, allhelgona, utby, angered, bergsjön, bergum
Foto: Kristin Lidell

Frågor och svar om bröllop

Hur går ett bröllop till? Får man gifta sig i jeans? Kostar det att gifta sig i kyrkan? Här finns svar på dina frågor!

Frågor och svar 💍

Vad kostar det att gifta sig i kyrkan?

Det kostar inget att gifta sig, men minst en av er behöver vara medlem i Svenska kyrkan. Det gäller även om man väljer att gifta sig i en annan församling än den man bor i. Om man däremot vill ha en sångsolist, extra musik/ett band, egen utsmyckning av kyrkan är det en kostnad man själv står för.

Vad behövs?

1. Intyg om hindersprövning. I utlandet kan även äktenskapscertifikat behövas.
  2. Legitimationshandling.
  3. Ring/ringar.

Hur långt i förväg behöver vi boka?

Vissa kyrkor har högre tryck än andra. Men hör av er med datumet ni har i åtanke så kan vi tillsammans se så att det fungerar!

Hur ser kyrkan på vigsel av samkönade par?

Ni är varmt välkomna att vigas i Svenska kyrkan.

Kan vi förnya våra vigellöften?

Ja! Kontakta oss så bokar vi präst och lokal.

Kan vi få se kyrkan innan?

Ja, klicka här för att titta in i alla kyrkorna och läsa mer om färdväg och historia. Vill ni besöka bröllopskyrkan är ni välkommen att se när nästa mässa/gudstjänst äger rum. Eller kontakta expeditionen för kontakt med vaktmästare.

Måste vi ha klänning och/eller kostym?

Nej! Ni får gifta er i jeans om ni vill det. Vill ni låna en brudkrona så går det också bra. 👑

Hur långt är ett bröllop?

Det beror på vad man fyller det med, men cirka 1 timme.

Måste vi ha vittnen?

Ja, det måste finnas minst två vittnen över 18 år. Dessa kan vara släkt, familj eller vänner. Men det kan också vara personal i församlingen om ni vill ha ett litet bröllop.

Hur planerar vi vigseln? ✍️

Att gifta sig är en av livets höjdpunkter och ett bröllop rymmer många delar. Vissa väljer att bjuda hundra gäster och har en stor fest medans andra vigs med två vittnen och nöjer sig med en middag på tu man hand efteråt. Valet är helt fritt och styr också graden av planering och då också kostnaderna.

Att välja musik
Prästen och/eller musikern ger exempel på lättsjungna sånger, och exempel på bra musik för in- och utgång. Ni får givetvis komma med egna önskemål och tankar!

Kan man spela musik från Spotify eller en CD-skiva?
Det är möjligt men inte det bästa. Våra musiker är väldigt duktiga och kan göra fantastiska saker på orgel och piano – var ute i god tid och prata med dem om musiken. Det är stor skillnad på musik som skapas i rummet av en levande människa och en inspelad studiokomposition. Levande musik känns oftast mäktigast  i kyrkan! Klicka här för att läsa mer om vigselmusik.

Hur gör vi? Hur är själva ordningen för vigseln?
Prästen och vigselparet går igenom hur det kommer gå till från början till slut. Ni kan även öva i kyrkan om ni vill.

Måste det vara ”jättekyrkligt”/religiöst?
Kort svar: nej, men vigseln är en gudstjänst och det finns en ordning man utgår ifrån. Inom den ramen kan man också lägga in solosånger, textläsningar som man själv önskar ha det.

När ska vigselparet anlända till kyrkan?
Kom sist så slipper ni sitta och gömma er och bli jättenervösa. Det händer ändå ingenting innan ni har anlänt.

Trycker kyrkan upp program?
Nej och det behövs inte heller för att vigselgudstjänsten skall flyta bra. Om ni vill trycka upp något som blir som ett minne kan ni öra det själva.

Hur får vi kontakt med prästen och när?
Prästen kontaktar er ca en månad i förväg för att boka tid för samtal och genomgång i kyrkan.

Får vi dekorera kyrkan med blommor själv?
Vi har bänkvaser som går att använda. Ni har möjlighet att dekorera precis före gudstjänsten och ta med sig blommorna när den är över. Altarblommorna står vi för.

Bröllopsfest?

En bröllopsfest kan vara alltifrån kaffe och tårta eller knytkalas till middag med dans för flera hundra gäster i festvåning på hotell. Kostnaden blir förstås också därefter. Hur mycket den får kosta kan ingen annan bedöma än paret självt - eller andra som är med och betalar. Tyvärr har vi inte möjlighet att hyra ut församlingshem till bröllopsfester.

Ska pappan leda fram bruden?
Detta är en amerikansk sed. En del brudpar vill göra likadant. Andra reagerar starkt mot detta som upplevs ojämlikt, som att en kvinna lämnas från en man till en annan.

Den svenska seden är att vigselparet själva går tillsammans uppför kyrkgången. Olika seder uttrycker olika saker. Därför är det klokt att ni funderar över vad ni själva vill uttrycka med er vigsel. Genom att prata om detta med prästen kan ni påverka både utformningen och upplevelsen av bröllopet.

Har du fler frågor? Hör av dig! ☎️