Två kvinnor vandrar på en landsväg.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Pilgrimsvandring

Ta med en flaska med vatten, ta på dig ett par bra promenadskor och din pilgrimsvandring kan börja. Här finns kartor, länkar och mer information om promenader längs Göta Älv, även kallad Lödöseleden.

Pilgrimsleden Göta älv (som också kallas för Lödöseleden) sträcker sig från Masthuggskyrkan i Göteborg upp till Trollhättan och Vänersborg där leden kopplar an till pilgrimslederna i Dalsland.

Från Masthugget genom Göteborg slingrar sig leden in i Nylöse pastorat, förbi tre av våra fina kyrkor; Nylöse kyrka i Gamlestan, vidare till Hjällbo och sedan längst Lärjeån till Gunnareds kyrka. Leden tar oss sedan vidare upp mot Rannebergen genom Vättlefjäll och norrut mot Jennylund och Starrkärr.

Tar man en liten avstickare kan man också passera Angereds kyrka från 1200-talet.

Till våren skall det finnas en ”pilgrimsbrevlåda” vid de fyra kyrkorna (Hjällbo, Gunnared, Angered och Nylöse). I brevlådan finns material för att pilgrimsvandra; stämpel – pilgrimspass, karta och annan info. I dagsläget finns det brevlåda med stämpel vid Gunnareds och Nylöse kyrka.

Länkar

Här är också några länkar som du kan klicka dig vidare på för att veta mer vad som finns för utbud när det gäller pilgrim runt omkring Göteborg och kartor med de olika etapperna för Göta älv leden.

Läs mer här på

Bild som visar hur tjänsten Naturkartan ser ut i olika enheter.

Hitta pilgrimsleder i Naturkartan

I appen Naturkartan eller på naturkartan.se finns många pilgrimsleder samlade. Kartorna i appen kan du använda även när du är offline - bra när du inte vill bli störd på vandringen!

Bredvid stigen i skogen sitter en pinne med markeringen för pilgrimsled.

Pilgrimsleder i Norden

På paxwalk.se finns ett stort nätverk av pilgrimsleder, från den dansk-tyska gränsen i söder till Abisko i norra Sverige, från finska Åbo i öster till norska Nidaros i väster.