Två kvinnor sitter bredvid varandra inomhus och läser en tidning.

Opinion och press

Nylöse pastorat i media och pressbilder finns här.

DN: De formar en ”kärleksmur” runt Göteborgs moské

11 september 2023. GÖTEBORG. Representanter för kristna församlingar har klätt sig i rött och samlats vid Göteborgs moské för att uttrycka sitt stöd för muslimer. – Ibland, när himlen täcks av mörka moln, kommer det solstrålar fram, och det här är ett sånt ögonblick, säger Faraj Semmo, vd för moskén.

GöteborgsPosten: Obegripligt att skära ner på språkträning för utrikesfödda kvinnor.

5 april 2023. Som en direkt konsekvens av riksdagens beslut att skära ner på anslag till folkhögskolor kommer nu delar av Helsjöns folkhögskolas verksamhet läggas ner. Hur ska man kunna integreras eller ta sig ur ett långvarigt utanförskap om samhället drar tillbaka sina resurser där de behövs som bäst? Vi fasar för vad detta kortsiktiga tänkande får för långsiktiga konsekvenser, skriver Maria Ottensten och Elise Arnell.

Göteborgsposten: Politikerna vill veta mer om den nya hungern

3 april 2023. Nu lyssnar makthavarna på hjälporganisationernas larm om att allt fler saknar pengar till mat. Det rödgröna styret föreslår att matfattigdomen i Göteborg ska kartläggas. – Det är klokt att de vill skaffa sig kunskap om det här, säger diakonen Linus Hermansson, som drivit på för en kartläggning.

Göteborgsposten – debattartikel – De som inte har råd med mat ska inte behöva förlita sig på välgörenhet

22 mars 2023. I vår stad lever barn med hungern som del av sin vardag. Vårdnadshavare upplever skräcken av att inte ha tillräckligt med mat hemma och hur man börjar äta mindre själv för att det ska räcka. Personal på skolor och förskolor berättar hur de nu lagar extra mat på måndagar och fredagar så att det ska räcka åt alla hungriga elever. Vi tror inte någon av de politiska företrädarna i Göteborg vill se en stad där människor går till sängs hungriga eftersom de inte haft råd att köpa mat. Men har de modet att agera? skriver Linus Hermansson och Kalsoom Kaleem, Nätverket Ingen hunger.

Upprop under fastan: Ingen hunger i Göteborg!

Nylöse pastorat står tillsammans med flera andra organisationer i Göteborg bakom ett upprop som vill bekämpa matfattigdom. Uppropet pågår mellan 22 februari och 21 april.

Någon håller upp en påse med rostbröd framför ett bord fullt med olika sorters bröd.

Göteborgsposten: Göteborgare har inte råd med mat – kyrkan larmar

14 april 2022. Varje vecka delar Svenska kyrkan i Bergsjön ut matkassar till människor som inte har råd att handla själva. Behovet tycks öka och för några veckor sedan tog biskopen det unika initiativet att bjuda in toppolitikerna för att lyfta situationen. – Tidigare var vår roll att hjälpa människor att få hjälp av samhället. Nu måste vi allt oftare stå för hjälpen, säger Linus Hermansson, diakon i Nylöse pastorat.

Biskopens brev i påsktid 2022

Susanne Rappmann, biskop för Göteborgs stift, delar här sina tankar kring årets påsk i ett brev.

Interreligiösa rådet i Nordost ansluter sig till uttalade av biskop Susanne m fl. 12 maj 2022.

Med anledning av de planerade islamofobiska hatattackerna mot muslimer och Koranen i Göteborg med flera orter har "Tro&Respekt, Interreligiösa rådet i Nordost" anslutit sig biskop Susannes och Muslimska samverkansgruppen i Göteborgs uttalade

På skärmen till en videokamera syns en panel med fyra personer framför en fond med texten Kyrkomötet.

Press

Journalist? Här finns presskontakter och bilder att ladda ned!