En grusväg med gräs i mitten leder in bland räden.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Hållbarhet

Arbetet för en mer hållbar utveckling är centralt för Svenska kyrkans uppdrag och verksamhet.

Som människor är vi en del av skapelsen, och vi lever därför att Gud ”formade människan av jord från marken och blåste in liv genom hennes näsborrar”(1 Mos 2:7). Att vi som kyrka strävar efter att ta ansvar för skapelsen är ett utflöde av den treenige Guden, av Skaparens, Befriarens och Livgiverskans verkan i världen. Som Guds barn vill vi värna om skapelsen och en hållbar livsstil.

Texten ovan är direkt citerat ur pastoratets miljö- och hållbarhetspolicy från 2019. Vi vill med detta poängera hållbarhetsfrågornas vikt. Årlig uppföljning av hållbarhetsfrågorna sker i årsredovisningen. Både hela miljö- och hållbarhetspolicyn samt årsredovisningen finns att läsa här på hemsidan.

Årsredovisning

Här kan du ta del av pastoratets årsredovisning. Årsredovisningen beskriver verksamheten ur ekonomiskt perspektiv och verksamhet utifrån grundläggande uppgiften.