En kvinna hjälper en liten flicka att rita i ett rum fullt av människor.
Foto: Kristin Lidell

Engagera dig

Det finns mycket du kan hjälpa till med i församlingen. Eftersom vi har en bred verksamhet inom många olika områden finns det något att göra för alla. Du behövs!

Tillsammans är vi alla bärare av kyrkans gemensamma uppdrag i världen. Som ideellt engagerad får du bidra med meningsfulla uppgifter som en del i ett större sammanhang. Du får också mycket tillbaka, som till exempel social gemenskap och utlopp för dina intressen.

I Svenska kyrkan vill vi främja att du som medlem engagerar dig ideellt i det lokala församlingslivet. Och det finns många sätt att engagera sig!
Du kan till exempel

• delta i en besöksgrupp
  • vara gudstjänstvärd
  • engagera dig i ett språkkafé
  • bli ung ledare i en konfirmandgrupp
  • sjunga i kören
  • delta i det internationella arbetet.

Det är bara fantasin som sätter gränser för vilka ideella uppdrag som kan blomma i en församling.

En kvinna som sitter tillsammans med andra människor vänder sig leende om.

Det behövs volontärer!

I Bergsjöns och Gunnareds kyrka söker vi nu volontärer till några särskilda uppdrag. Har du odlingskunskaper, pratar du både svenska och arabiska, eller sitter du inne med olika kreativa idéer? Vill du kanske engagera dig i läxhjälp eller språkcafé? Vi behöver fler händer som hjälper, fler som vill synliggöra omsorgen om medmänniskan och den värld vi lever i i andra delar av pastoratet.

Hör av dig så tar vi tillsammans reda på hur vi kan mötas! ☎️

Kontakt

Vill du prata med någon om livet? Boka bröllopet? Komma i kontakt med en anställd? Vad det än gäller så hittar du kontaktvägen här – tveka inte att höra av dig!