Dopmusik

Vad ska man ha för musik på dopet? Här finns musiktips – både psalmer och sånger.

Sång, psalmer och musik förgyller och ramar in dopet. Detta planeras tillsammans med präst och musiker. På denna sidan kan du lyssna på några psalm- och sångförslag! Eftersom musik i kyrkan är mäktigast med riktiga instrument och sång så spelar och sjunger vi helst musiken live!

Kyrkan har regler att förhålla sig till vad gäller uppspelning av inspelad musik; vi vill att upphovspersonerna får betalt för sitt arbete. Välkommen med köpt musik via till exempel iTunes eller CD-skiva i så fall. Spotify får inte användas i kyrkan, men funkar bra för att få inspiration.

Musikbanken är svenska kyrkans egna digitala musikbibliotek och finns tillgänglig som komplement till den levande musiken. Här finns tusentals låtar i olika genrer. Allt från pop och klassiskt, till rock och dansband. Musikbanken är det lättaste sättet att strömma musik lagligt i kyrkan.

Här hittar du två spotifylistor med både tips på låtar till dopet men också de populäraste doppsalmerna:

Frågor om dop, hur bokar man dopet

Frågor och svar om dop

Måste man ha dopklänning/dopdräkt? Kostar det att bli döpt? Här hittar du svar på dina frågor!