En vitt stenhjärta med texten Älskad och saknad ligger på en gravkrans.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Begravning

Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt där den vi förlorat överlämnas i Guds kärleksfulla händer. Att mista en anhörig är något av det svåraste i livet. Vi vill hjälpa dig att skapa en fin och värdig begravning för den avlidne, och vara ett stöd i sorgen.

En begravningsbukett i form av ett hjärta av röda rosor står framför en kista.

Planera en kyrklig begravning

På den här sidan berättar vi steg för steg om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten – och om det som händer före och efter den.

Bårtäcken i Nylöse pastorat

Ett bårtäcke är ett vackert tyg som läggs över kistan och kan användas istället för blommor. Bårtäcken i olika utföranden finns att låna till begravningsakten, men får i regel endast användas i just den kyrkan det tillhör.

En urna med handmålade tulpaner står bland ormbunksblad på ett bord i kyrkan. En präst syns längre bort.

Låna urna

När någon har kremerats och stoftet sedan ska gravsättas har vi urnor som man kostnadsfritt kan låna för att ha stoftet i under begravningen.

En kvinnlig präst i ljusblå kavaj sitter i en soffa med en laptop i knät och en mobiltelefon i handen.

Till begravningsbyråer

Du som jobbar på en begravningsbyrå kan få inloggning för att boka begravning.

Animation där en person lutar sig fram och vinkar till en annan.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Våra kyrkogårdar

I Nylöse pastorat har tre av kyrkorna tillhörande kyrkogårdar. Gunnareds kyrka, Angereds kyrka och Bergums kyrka.

Utsikt över Kvibergs kyrkogård från en höjd med gravar, träd och gröna gräsmattor med berg i bakgrunden med villor i Sävedalen

Göteborgs begravningssamfällighet

Göteborgs begravningssamfällighet är med 36 begravningsplatser, drygt 118 000 gravplatser, runt 205 årsanställda och 120 säsongsanställda en av landets största kyrkogårdsförvaltningar. Vi är en del av Svenska kyrkan, men vi är till för alla, oavsett vilken tro du har eller om du saknar tro.

Grav på Styrsö kyrkogård

Var finns graven?

Sök efter graven på svenskagravar.se