Kampanjen #jagärettliv är del av en befrielserörelse

Idag, första söndagen i advent, startar Svenska kyrkans årliga julkampanj. I fokus står barns rätt till ett liv utan våld, hot och övergrepp. Målet är att samla in 42 miljoner kronor.

Världen över berövas barn sina grundläggande rättigheter till mat, hälsa, försörjning, utbildning och trygghet.  I årets kampanj, "Jag är ett liv", får vi bland annat möta Boyet som vuxit upp på Manillas soptipp.

Han är ett av uppskattningsvis 200 000 barn som bor på gatan, bara i Manilla. Livet på gatan är extremt utsatt och barnen riskerar dras in i kriminalitet och prostitution. Skrämmande många av barnen har utsatts för våld och sexuella övergrepp av släkt, grannar och turister.

Rehabiliterar barnens tillit

- Det är lätt att bli tungsint av deras berättelser om vad de gått igenom. Hoppet ligger i det arbete som vår partner förmedlar: De rehabiliterar barnen tillbaka till livet, till tilliten, leken och glädjen, och framförallt till självkänsla och förtroende för vuxna människor, säger Erik Lysén, chef för Svenska kyrkans internationella arbete.

Kampanjen "Jag är ett liv" följer på en höst som präglats av #metoo och vittnesmål från hela världen om sexuella övergrepp och maktmissbruk. Vittnesmålen har synliggjort förtryckande strukturer, attityder och beteenden som direkt är kopplade till övergreppen på barn i Filippinerna och andra länder.

Erik Lysén, chef för Svenska kyrkans internationella arbete

från #metoo till #jagärettliv

- Det vi samlas kring är inte bara en insamlingskamanj, utan vi är med i en befrielserörelse - från #metoo till #jagärettliv. Vi är med i en rörelse där vi kan förändra attityder och upprätta människovärdet, säger Erik Lysén.

Tusentals engagerade frivilliga

Kampanjen "Jag är ett liv" engagerar tusentals frivilliga och anställda i Svenska kyrkans församlingar. I gudstjänster och i verksamheten kommer barnens röster och deras önskningar om ett tryggt liv att höras.

Kampanjen pågår från första söndagen i advent, i år den 3 december, till Trettondagen, den 6 januari 2018. Målet är att samla in 42 miljoner kronor.

Ge direkt: Sms:a LIV till 72 905 så ger du 100 kr eller swisha  valfri summa till 9001223.

Kontakt

Claes Anckarman, projektledare för fastekampanjen, 0768-03 41 00. Kontakta gärna den lokala församlingen för att få information om aktiviteter under kampanjen.

Kicka på bilden och ge direkt.