Porträtt vild av Erik Lysén.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Erik Lysén gör avtryck i biståndsdebatten

För sjunde året i rad ställer OmVärlden frågan: Vem gjorde störst avtryck i biståndsdebatten? Vem sätter – direkt eller indirekt – dagordningen? Erik Lysén, chef för Svenska kyrkans internationella arbete, är en av 26 nominerade.

På frågan om hur det känns att ha blivit nominerad svarar Erik Lysén att det känns bra, även om undersökningen är subjektiv och ovetenskaplig. Under 2017 har han varit aktiv i biståndsdebatten och bland annat bidragit med Svenska kyrkans syn på biståndspolitiken, klimatfrågan och civilsamhällets roll i utvecklingsländer.

Förändring är möjlig

Det har redan konstaterats att vi som lever idag är den första generationen som kan utrota fattigdomen men också den sista som kan agera i tid mot klimatförändringarna. Det andas hopp men också frustration över att förändringarna ibland går så långsamt. Vi tror på att förändring är möjlig.

En fråga som Erik Lysén ser som särskilt viktig att arbeta med kommande år är rätten till sexuell- och reproduktiv hälsa (SRHR) och jämställdhetsfrågor. Inte minst i spåret av MeToo-rörelsen och utvecklingen i USA:s politik, bland annat med indraget stöd till organisationer som är aktiva inom SRHR.

Du kan påverka

Förra året utsågs Hans Rosling till ”biståndsdebattens mäktigaste”, vem blir det i år? Andra namn på listan är exempelvis ministrarna Margot Wallström och Isabella Lövin samt Hans Linde, ordförande för RFSU.

Omröstningen pågår till och med torsdag 7/12. För att se vilka som är nominerade och för att rösta, gå in på OmVärldens webb.