31,7 miljoner samlades in under fastekampanjen

I årets fastekampanj lyftes det psykosociala arbetet med människor som tvingats till flykt på grund av katastrof eller konflikt. Pengarna används till att stödja människor så att de kan ta sig ur fattigdom och resa sig starkare.

– Vi ville visa vad det är som gör att människor kan gå från att överleva till att leva. Från att få tillgång till det basala, som mat och vatten, till att få kraft till att komma tillbaka till ett normalt liv, säger Claes Anckarman, projektledare för fastekampanjen.

Insamlingsresultatet visar att Svenska kyrkans församlingar och enskilda givare vill stå upp och kämpa för en rättvis värld utan fattigdom och förtryck.

– Jag är stolt över att få vara en del av det engagemanget, säger Claes Anckarman.

Fastekampanjen, som pågår varje år från fastlagssöndagen till palmsöndagen, samlar in pengar till Svenska kyrkans internationella arbete. ​

Av Svenska kyrkans 13 stift, ökade Skara, Strängnäs, Luleå, Visby och Stockholm sin insamling under fastekampanjen jämfört med 2017. Kampanjresultat per stift presenteras här >>