För fem år sedan startade Svenska kyrkan i Norrköping en samtalsmottagning för ungdomar och unga vuxna. Under fem år har vårt Diakonicentrum bidragit med att ungdomar och ungavuxna i Norrköping snabbt har kunnat få samtala med en vuxen om sin livssituation och sina existentiella funderingar.
- Många som kommer till oss tror inte att de förändra sin situation. De känner vanmakt, säger Viktoria Witt verksamhetschef. Vår uppgift är att vara en vuxen som lyssnar och som tror på den unges förmåga. Oftast handlar det om att bli betrodd och få hjälp att ta egna beslut.
Diakonicentrum firar nu 5 år och är en permanent verksamhet på S:t Persgatan 113. Uppgiften att vara ljusbärare i unga människors liv och verklighet är än viktigare idag.
Svenska kyrkan i Norrköping vill bidra till ett gott liv för alla. Diakonicentrum uppmärksammar unga personer som lever i psykisk ohälsa och erbjuder hjälp till självhjälp. Genom samtal och övningar får unga personer jobba med sitt liv så det blir hanterbart, begripligt och meningsfullt.
Kontaktperson: Viktoria Witt, verksamhetschef
011-24 10 53
viktoria.witt@svenskakyrkan.se