Närbild på två vigselringar som tillsammans med en blomkvist ligger på en uppslagen bok med rubriken Vigselgudstjänst.
Foto: Kristin Lidell

Vigsel

Vigsel i Svenska kyrkan

Äktenskapet är ett naturligt steg för två personer som älskar varandra och vill leva tillsammans. När ett par gifter sig i kyrkan markerar de sin satsning inför Gud, människor och sig själva. Där kan finnas blandade känslor och livserfarenheter bakom , men nu tar de ett gemensamt steg mot framtiden och det behöver firas. Denna dag kan bli en av livets höjdpunkter.

Den kyrkliga vigseln präglas av den kristna uppfattningen att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund.

Vi har fem kyrkor och ett andaktsrum i församlingshemmet som ingår i Motala församling där man kan ha sin vigsel. Det går även bra på en egen vald plats om så önskas.

Församlingens kyrkor är:
Motala kyrka
Vinnerstads kyrka
Charlottenborgskyrkan
Lillkyrkan
Råssnäskyrkan.

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Störst av allt är kärleken

Vi har många vackra, stämningsfulla
kyrkorum här i Motala, musiker som kan uppfylla de allra flesta önskemål om musik. Vaktmästare som ser till att blommor, ljus och allt annat är fint inför den stora dagen och vi har präster som lyhört och hjärtligt vill hjälpa paren som vill vigas att få sin bröllopsdag som de önskar. När du är medlem i Svenska kyrkan ingår allt detta med vigseln helt kostnadsfritt. Enkelt eller storslaget, helt efter ert önskemål. Vår erfarenhet är att det enkla kan vara mycket vackert och innerligt. Ibland önskas inte ens ett kyrkorum, utan en gammal brygga eller favoritgläntan kan bli platsen man väljer för sin bröllopsdag. Om du går i bröllopstankar och vill ha kontakt med oss så är du välkommen att höra av dig till vår pastorsexpedition eller till någon av oss präster.

Rosentiara och brudkrona för utlåning

Rosentiaran och Brudkronan är handgjorda i sterling silver av guldsmed, Sarah Mineur, Eco Design Sweden AB. Hon är verksam i Malmö. Varje detalj är gjord med största eftertanke och noggrannhet och många arbetstimmar har krävts för att skapa dem båda.

Sara har arbetat som guldsmed i ca 20 år och har haft ett kreativt sinne redan i ung ålder. Specialiteten är detaljarbeten, högkvalitativa skräddarsydda bröllopssmycken samt unik design. Människor och djur har stort inflytande såväl som naturen och vår planet, varpå alla produkter är gjorda med återvunnet material samt icke blodsdiamanter och ädelstenar.

Om man gifter sig inom Svenska kyrkan i Motala församling så kan man låna dessa kostnadsfritt.

För mer information kontakta Linda Morina eller Marie-Louise-Levin, pastorsexpeditionen.

Bike-in vigsel

Vätternrundan 2024

Benen på ett brudpar som står på en stentrappa.
Foto: Joakim Carlström /Ikon
Liten pojke överlämnar ring på bröllop.

Bröllop

Planerar du och din partner att gifta er? I kyrkan får ni ett välsignat bröllop. Vi berättar om vigselgudstjänsten och hur ni bokar präst och kyrka. Och lite tips om annat att tänka på också.