En vit kista med rosa blommor och ett kors av jord.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Begravning

Om du förlorar någon som står dig nära, behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?

Vissa saker omfattar alla – oavsett religiös tillhörighet
I Motala ansvarar Svenska kyrkan för begravningsverksamheten på uppdrag av staten. I ansvaret ingår bland annat att tillhandahålla gravplatser och ansvara för transporten av avlidna. Så är det oavsett om personen hade en tro eller ej och oavsett vilken religion hen eventuellt hörde till.

En vitt stenhjärta med texten Älskad och saknad ligger på en gravkrans.

När någon dör

Vem tar hand om kroppen när någon dör? Vilka räknas som närmast anhöriga och vad ska de göra? Här kan du läsa om vad som ska göras när någon dör, och av vem.

Korgar med blommor står på en kista.

Kostnader för en begravning

Kostnaderna för en begravning hämtas ofta från två eller tre olika håll – från begravningsavgiften och dödsboet, samt från kyrkoavgiften om den döda personen var medlem i Svenska kyrkan.

Kyrkoavgift och begravningsavgift

Den som är medlem i Svenska kyrkan, dvs kyrkotillhörig, betalar en kyrkoavgift och får då en kostnadsfri begravningsgudstjänst med präst och kyrkomusiker. Väl anpassade lokaler för minnesstund finns också att boka kostnadsfritt i de flesta av våra kyrkor.

Planera en kyrklig begravning

På den här sidan berättar vi steg för steg om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten. Du kan också läsa om vad som händer före och efter begravningen

Rosa rosor ligger på ett kistlock. En man i svart kostym står intill.

Begravningsgudstjänst

Begravningen är för många platsen för att sätta punkt. Resan på jorden i tid och rum behöver få ett avslut. När vi inte längre kan göra det vi önskar för en älskad får vi överlämna för att kunna gå vidare.

Våra kyrkor och kapell

Här kan ni se bilder på våra kyrkor och kapell samt lokaler för minnesstund

Två urnor står bland ormbunksblad på ett bord i kyrkan.

Urnbegravning

Att välja begravningsakt med urna i stället för kista kan ibland göra att det blir mer flexibelt när det gäller plats och tidpunkt för begravningen.

Rosa rosor ligger på ett kistlock.

Mina önskemål

Till den som ordnar med min begravning.

Omslaget till skriften Om begravning. Vallmoblommor på en äng.

Skriften Om begravning

Om begravning är en skrift som beskriver hur begravningar går till. Den finns på flera olika språk och innehåller information om bland annat gravplatser, ceremonier och aktuell lagstiftning.

För information kring begravning i Motala församling kontakta Linda Morina eller Marie-Louise Levin, pastorsexpeditionen.

För kontakt med Griftegården, följ länken.Griftegården i Motala