Våra kyrkor

Öppettider för våra kyrkor

Mönsterås kyrka är endast öppen i samband med gudstjänster och annan verksamhet. Detta är på grund av säkerhetsskäl.

Fliseryds kyrka är öppen 8-15 dagligen.

Mönsterås kyrka

Den nuvarande kyrkan ritades av arkitekten J W Gerss och ersatte en gammal kyrka som fanns på samma plats sedan 1200-talet. I september 1847 invigdes den nya kyrkan av Kalmarbiskopen A C Kullberg. 1984 gjordes en del inre byggnation då t.ex "barnens rum" kapprum och ny toalett kom till. Altartavlan, målad av Gustaf Lindblom, är en kopia på den tavla som finns i Kalmar domkyrka.

Fliseryds kyrka

Fliseryds kyrka är ritad av Per Wilhelm Palmroth invigdes 18 oktober 1818. 1880 byggdes ett kyrktorn i tegel, ritat av arkitekt S Malm. Altartavlan har motivet "Kristus på korset" och är en kopia av Peter Paul Rubens "Lansstinget". Troligen blev altartavlan räddad från den gamla kyrkan, då denna brann ner. Tavlan bildade tillsammans med två andra målningar en triptyk som prydde korväggen vid högaltaret. Fliseryds kyrka stängdes för mögelsanering och renovering 12 april 2010 och återinvigdes av biskop Jan-Olof Johansson första advent 2013. Arkitekt för renoveringen var Claes Thörnblad. Här finns ett dokument med ytterligare information.

Foto: Mönsterås-Fliseryds pastorat

Skogskapellet

Ute på Skogskyrkogården ligger Skogskapellet som invigdes 1981. Många begravningar är förlagda hit, men dop och vigslar är också vanliga.

Gamla gravkapellet

På gamla kyrkogården i Mönsterås finns ett litet åttakantigt gravkapell. Det byggdes 1872, samtidigt som de äldsta delarna av kyrkogården anlades. Väggmålningen "Återfärden" kom på plats 1956 och är målad av konstnären Gunnar Wallentin. Kapellet rymmer ca 40 personer.

Tallviken

Kyrkans sommarhem Tallviken är beläget på vägen ut mot Oknö med en härlig utsikt över vattnet. Här bedriver pastoratet sommarverksamhet för barn och vuxna. Här finns en liten stuga med kök och ett kapell som har plats för ca 20 personer. Huset är en gåva från systrarna Jönsson.