Mönsterås-fliseryds pastorat

Mönsterås-Fliseryds pastorat består av två församlingar som helt enkelt heter Mönsterås respektive Fliseryds församling. Pastoratet bildades 2006 och tillhör Stranda-Möre kontrakt i Växjö stift.

Vår relation till the Akeman benefice

Växjö stift har ett speciellt vänskapsband till Oxfords stift i England, en del av Church of England. Det är en vänskap där vi uttrycker att kyrkan är en världsvid gemenskap där kristna från olika traditioner och länder hör ihop.

I Mönsterås-Fliseryd har vi kontakt med pastoratet The Akeman benefice som består av sju församlingar i North Oxfordshire och leds av kyrkoherde Gareth Miller. Vi har bland annat utbyte genom online-gudstjänster och ömsesidiga besök. Det är inspirerande och berikande på mänga sätt att lära känna kristna från ett annat land.

Hantering av personuppgifter