Foto: Gustaf Hellsing

Vi mår bra av att mötas

Kyrkoherde Carl Sjögrens påskhälsning på Mölndals-Posten webbsida 2020

Vi mår bra av att träffas

Det brukar ju vara fullt med folk här! På tåget in till stan. På konserten. På den allsvenska fotbollspremiären. I kyrkan. Men inte nu.

Rätt många hus och arenor runt om i Mölndal är byggda för att människor behöver samlas. Vi mår bra av att träffas helt enkelt, höra härlig musik, lyssna till något uppbyggligt, uttrycka tro, glädje, sorg och förtröstan tillsammans. De som forskar kring mänsklighetens urhistoria menar att vi snabbt hade blivit utrotade om vi hade försökt klara oss ensamma. Men vi gick samman och försvarade oss. Och överlevde.

Övertron på individualismen i västerländsk tappning är ett kort experiment i mänsklighetens historia. Krisen visar att vi behöver varandra och jag hoppas att platserna där vi möts blir viktigare när vardagen återvänder.

Just nu är det särskilt smärtsamt att inte kunna träffas. Påsken är årets viktigaste fest där vi firar livets seger över döden, ljusets seger över mörkret och att det finns hopp trots allt. Och så kan vi inte träffas för att fira det.

Runt om i Mölndal finns mängder av människor som är rädda för att bli smittade, som inte får gå utanför hemmets väggar och som kämpar mot ensamhet och övergivenhet.

Gud vill inte att vi ska vara ensamma och rädda. Han vill inte lidande, sjukdom och död heller. Han sände Jesus för att rädda oss från allt detta mörka och svåra. Jag vill inbjuda dig att nu i påsk följa med Jesus i vandringen genom ensamheten, övergivenheten och döden. Fram till påskdagens glädje.

Så knäpp dina händer om du hör kyrkklockorna ringa. Tänd ett ljus hemma kl 11 på påskdagen. Följ gärna gudstjänsten som streamas på församlingens hemsida.

Så längtar vi efter den dag då vi får träffas igen, och fylla kyrkan, och Gamla Ullevi, och tåget med människor igen.

Vi mår bra av att träffas.

Carl Sjögren

Texten publicerades först på Mölndals-Posten 8 april 2020