Foto: Alex & Martin IKON

Som om Gud finns

Det räcker att se sig omkring i Mölndal en vanlig dag i adventstiden, det ser ut som om Gud fanns. (Publicerad i Mölndals-Posten 12 december 2019).

Som om Gud finns

Det räcker att se sig omkring i Mölndal en vanlig dag i adventstiden, det ser ut som om Gud fanns. Lysande adventsstjärnor (stjärnan över Betlehem), sjuarmade ljusstakar (den judiska tempelgudstjänsten), smäktande julmusik i offentliga miljöer med innerliga texter om Frälsaren som föds till jorden (änglarnas lovsång i natten), till och med färgen på julgardinerna (St Nikolaus röda biskopsskjorta) påminner om Gud.

Vi lever som om Gud fanns. Kyrkoåret påverkar helgdagar och därmed ledigheter, konsumtionsvanor, resor, släktträffar och inredning. Och ställer du fram farmors julkrubba därhemma kanske du avslutar med att tända ett ljus och rent av be en kort ordlös bön för de dina.

Samtidigt verkar det som om Gud inte finns. Våldet och oron, skjutningarna och gängvåldet, den ofrivilliga ensamheten och den psykiska ohälsan vältrar sig över oss. Var finns Gud i allt detta? Bryr han sig inte?

Varför griper han inte in?

Vi firar att Gud blev människa om några veckor. Jesus föddes till jorden och gick totalt in under våra villkor. Han vet hur det är att vara i dina kläder, leva som du gör och vara orolig för det du är orolig för.

Han kämpade och dog för mer fred, frid och försoning på jorden.

Så nästa gång du ser en adventsstjärna eller hör ”O, helga natt” i gallerian: tänk på Jesus. Hur hade han levt mitt liv idag? Vad hade han gjort eller sagt? Kan jag också kämpa för mer försoning på min arbetsplats eller i min familj?

Du är inte ensam när du längtar efter mer frid och fred.

Gud finns.

Carl Sjögren