Foto: Linda Mickelsson

Döden före livet

Nu blev det väl ändå fel ordning på orden? Varje sansad människa vet att livet kommer först och sen kommer döden och då är det slut.

Följande text har också varit publicerad i Mölndals Posten 28 mars 2019

Döden före livet

För den som en gång firat påsk är det tvärtom. I det vanliga livet föds vi och äter och sover och äter igen och dör. Om man läser annonsflödet så här strax före påsk är det vad påsken handlar om. Ägg och mat och godis och sen mera ägg och mat och godis.

Det livet tar slut. Ingen av oss lever oändligt. Livet är dödligt. Snart är allt över.

Om det inte hade varit för den första kristna Påskdagen.

Foto: Stefan Risenfors

Det är kyrkans tro att Jesus från Nasaret, helt och hållet Gud och människa, drogs genom döden och krossade det onda när han uppväcktes från de döda och segrade i uppståndelsen. De där timmarna från Långfredagens kväll till Påskdagens allra första tidiga timmar vänder upp och ned på livsvillkoren för människan.

Det är inte längre sant att livet kommer först och döden sen. Det är inte heller sant att det handlar om att leva på och sen lägga sig ned och dö. Och det är absolut inte sant att allt är bara tomhet och konsumtion och omedelbar behovstillfredsställelse.

Tvärtom.

När bibeln ska försöka beskriva det som hände den där segernatten används bilder som bara delvis täcker verkligheten. Som att ett frö som läggs i jorden måste dö för att bära frukt. Som att ljuset tvingar ut mörkret ur ett rum. Eller att livet med Jesus genom tron redan finns i den som tror och kommer att bestå när vi en gång dör.

Men egentligen går det inte att beskriva hur livet besegrade döden. Allt är förändrat. Döden kommer före livet. Och livet är starkare än döden.

Påsken har tre heliga dagar. Skärtorsdagen, Långfredagen och Påskdagen förändrade livsvillkoren för människan. Att fira påsk är att dras med i livets kamp mot döden, det godas kamp mot det onda och Jesu kamp på liv och död mot den Onde. Om du har möjlighet vill jag be dig dras med i kampen.

Den som en gång firat påsk är inte längre samma människa. Det handlar alltså inte längre om mig själv och att äta och sova och äta igen och dö. Kristi seger över döden är fantastisk och slutgiltig och kan gärna innebära påskfest och glädje i goda vänners lag med god mat eftersom så mycket är förändrat.

Livet vann, döden är besegrad. Så häftiga följder fick den där första påsknatten att den som tror på Honom skall leva om han än dör och att den som lever och tror på honom aldrig någonsin skall dö (Joh 11:25-26).

Snacka om förändrade livsvillkor.

Carl Sjögren
kyrkoherde Svenska kyrkan Mölndal