Foto: Magnus Aronson/Ikon

Livshändelser

Dop, konfirmation, vigsel och begravning.

Dop

Att få barn är stort. Du som just har fått barn kan känna glädje och kärlek, men också ansvar och kanske oro. Dopet är ett tillfälle att välkomna ditt barn till livet. Dopet är en fest och en fin tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Den som döps blir medlem i en församling och i Svenska kyrkan.

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Vigsel

Bröllop är fest! Ett minne för livet. Att gifta sig borgerligt eller kyrkligt ger samma legitimitet, men i kyrkan ber vi också om Guds välsignelse över äktenskapet.

Begravning

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som dött till Gud.