Foto: Johannes Frandsen/Ikon

Körer

Att sjunga i kör är roligt, socialt och nyttigt för både kropp och själ. Kom med och ta ton i någon av körerna!

När man övar med sin kör finns det sällan utrymme i huvudet för vardagens tankar och bekymmer. Under några härliga timmar är man i ett koncentrerat ”här och nu”-tillstånd. Andningen blir djupare, axlarna slappnar av och endorfinerna frigörs i kroppen.

I Svenska kyrkan finns ungefär 5000 körer med sammanlagt 93 000 sångare. Vill du bli en av oss? Välkommen!

Nya ungdomskören

Kom med i ungdomskören för dig som är 15–25 år. Blandade musikstilar med möjlighet till solosångspartier för den som vill. Paus med fika.

Du behöver inte kunna noter, du behöver inte spela upp eller sjunga upp för att få vara med. Kom och kolla in läget, ta en fika och se hur det känns.

Det finns även plats för instrumentalister, så om du spelar något och vill vara med är du jättevälkommen!

I höst repar vi också till en större konsert ” A new year with love and hope” med ett band som kompar.

Tid och plats: Övning onsdagar i Märsta kyrka kl 19–21.30. Även träff en söndag eftermiddag per månad då kören sjunger i mässan kl 18.

Terminsstart hösten 2023:

Kontakt: asa.save-limander@svenskakyrkan.se,  tel 073-037 75 36.

Rosersbergskören

Alla är hjärtligt välkomna till en blandad 4-stämmig kör, bestående av sångare i olika åldrar, som sjunger på stora helger, både traditionellt och modernt. Om du är bas eller tenor eller har sång/körvana är det meritande. Nybörjare bjuds på sång/teori -lektioner.

Tid och plats: Onsdagar 19–21 Stora salen i Rosersbergs församlingsgård.

Terminstart hösten 2023: 23 augusti.

Körledare: anna.kudrina-karlsson@svenskakyrkan.se, tel 070-308 67 50

Skepptuna kyrkokör

Välkommen till Skepptuna kyrkokör! Vi sjunger i gudstjänster och ger konserter.

Tid och plats: Onsdagar 18.30–21 i Lunda kyrkskola. Vi avslutar körövningen med att fika tillsammans!

Kontakt: gunilla.norlin@svenskakyrkan.se, tel 076-547 93 65

Valsta kyrkokör

Valsta kyrkokör sjunger blandad körmusik i tre/fyra stämmor. Sjunger i gudstjänster och på konserter. Tar gärna emot nya medlemmar!

Tid och plats:  Onsdagar 18.30–20.30 i Valsta kyrka.

Körledare: Helena.Akerblom@svenskakyrkan.se,  tel 076-547 93 67

Barnkörer

Skepptuna
Det finns även en barnkör i Skepptuna, som ingår i JuMix-verksamheten.

Tid och plats: Torsdag 13.30–17.30 i Lunda kyrkskola (ej på höstlov och röda dagar).

Kontakt: Kör, gunilla.norlin@svenskakyrkan.se tel 076-547 93 65.
JuMix: nathalie.tullgard@svenskakyrkan.se, tel 072-700 51 25

Valstan suomalainen kuoro / Valsta finsktalande kyrkokör

Den finskspråkiga kören sjunger ibland på de finskspråkiga gudstjänsterna.

Tid och plats: Träffas onsdagar 15.30 i Valsta kyrka.

Körledare: morgantolsen@telia.com, tel 073-615 20 83