Flygfoto över Västra Skrävlinge kyrka i vårljus.
Foto: PM Hedberg

Västra Skrävlinge kyrka

Mitt emellan Rosengård och Almgården och mitt emellan Islamic Center och den romersk-katolska kyrkan St:a Maria i Rosengård ligger Västra Skrävlinge kyrka. Västra Skrävlinge kyrka tillhör Fosie församling. Övriga kyrkor som ingår i Fosie församling är Fosie kyrka, Glostorps kyrka, Heliga Trefaldighetskyrkan och Oxie kyrka.

Närbild på tårta dekorerad med olika rosa detaljer.

Livets fest

Vad roligt att just du fyllt/fyller år i år! Välkommen att fira din födelsedag med oss under året. För dig som fyller jämnt från 20-70 år och halvjämnt 75-100 år.

Fördjupande försoningsdagar för skadade relationer

Svenska kyrkan i Malmö erbjuder fördjupande försoningsdagar för dig som vill bearbeta kränkningar, lösa konflikter, har levt eller lever i skadade relationer och längtar efter att hitta vägar vidare. Gör en intresseanmälan till vårens tillfällen!

Altaruppsats, altare och altarring med röd sammet

Fira gudstjänst i Västra Skrävlinge

I Västra Skrävlinge kyrka firas gudstjänst flera gånger i veckan. Varje söndag och onsdag kan du fira mässa, det vill säga gudstjänst med nattvard. Efter mässan bjuds det på fika i församlingshemmet.

En kvinna har ett halssmycke i silver i form av ett kors med en duva omgärdat av en cirkel.

Få stöd av kyrkan

När du akut behöver prata med någon är du välkommen att ringa till diakonernas samtalslinje 040-27 92 48. Telefonlinjen är öppen vardagar kl. 10–12 och kl. 13–15 samt helger kl. 13–15. När det inte är akut eller om du har frågor som rör ekonomiskt stöd ringer du 040-27 92 20.

Ta del av Fosie församlings vårblad 2024

Telefonikon, kartikon och e-postikon

Kontakta Västra Skrävlinge kyrka

Du når expeditionen på 040-27 92 80. Bokning av dop, bröllop och begravning görs på 040-27 90 01 vardagar kl. 9–15, lunchstängt kl. 12–12.30. Kyrkogårdsförvaltningen når du på 040-27 92 00.

Altaruppsats, altare och altarring med röd sammet

Fira gudstjänst i Västra Skrävlinge

Vitkalkad kyrka med torn omgärdat av gröna träd

Västra Skrävlinge kyrkas historia

Västra Skrävlinge kyrka i sydöstra Malmö har medeltida ursprung. Här låg ursprungligen en stenkyrka från slutet av 1100-talet. Den medeltida kyrkan revs på 1860-talet och ersattes av en ny kyrka i rundbågestil efter ritningar av Malmös stadsarkitekt William Klein.

Aktuellt från Västra Skrävlinge kyrka

Följ med på pilgrimsvandring

Publicerad:

Välkommen att följa med på pilgrimsvandring från Dalby till Skryllegården den 1 oktober. Då och då pausar vi och leds av pilgrimsprästen Stefan Nilsson i meditation och samtal.

Västra Skrävlinge kyrka på Instagram

Följ Västra Skrävlinge kyrka på Instagram. Sök på instagram.com/vskravlinge

Bli medlem i Svenska kyrkan – inträdesformulär

Lämna formuläret till din närmaste kyrka