Altaruppsats, altare och altarring med röd sammet
Foto: Jens C Hilner

Fira gudstjänst i Västra Skrävlinge

I Västra Skrävlinge kyrka firas gudstjänst flera gånger i veckan. Varje söndag, det vill säga gudstjänst med nattvard.

Gudstjänstkalender för Västra Skrävlinge kyrka

I kalendern nedan ser du de gudstjänster som hålls i Västra Skrävlinge kyrka den närmaste tiden. Använd ikonerna i anslutning till kalendern om du vill ändra till att se vecko- eller månadsvy. Vill du söka på en viss typ av gudstjänst använder du förstoringsglaset bland ikonerna. Använd länken nedan om du vill se gudstjänster i alla kyrkor i Malmö.

Länk till gemensam gudstjänstkalender för alla kyrkor i Malmö

Gudstjänsten är grunden för kyrkan

Gudstjänsten är grunden som kyrkan står på och centrum för gemenskapen i kyrkan. Med hjälp av bibeltexterna, bönen, måltiden i nattvarden och kyrkorummet låter gudstjänsten oss leva i gemenskap med Jesus Kristus och varandra. Alla är välkomna oavsett hur mycket vana man har av kyrka och kristen tro sedan tidigare och oavsett ålder.

Barnhörna för de små längst bak i kyrkan

Vid kyrkbänkarna längst bak finns en barnhörna med saker att leka och pyssla med.

Nattvard med glutenfritt bröd och alkoholfritt vin

Brödet i nattvarden är alltid glutenfritt och vinet är alltid alkoholfritt. På så sätt kan alla delta.

Olika gudstjänster i Västra Skrävlinge kyrka

Mässa varje söndag kl. 11

Söndagsmässan, en gudstjänst med nattvard, är veckans huvudgudstjänst. Vid nattvarden är brödet glutenfritt och vinet avalkoholiserat.

Efter mässan är det fika i församlingsgården som ligger bredvid Västra Skrävlinge kyrka.

Mässa med tjocka släkten - gudstjänst för hela familjen

Några gånger per termin riktas söndagen lite extra till de små i familjegudstjänster kallade ”Mässa med tjocka släkten”, där dockan Doreen är med.

Höstens datum:

• 1 oktober
  • 19 november
  • 3 december

Morgonmässa varje onsdag kl 08.30

Morgonmässan på onsdagmorgnarna är tänkta att ge en stunds avslappning i vardagen. Det är en enklare mässa med vacker psalmsång och nattvard. Mässan varar i ungefär en halvtimme. Efter mässan serveras frukost i församlingsgården.

Mässa i Taizéanda

Torsdagar 18.30. En stilla och meditativ mässa med läsningar på flera språk, inspirerad av den ekumeniska kommuniteten i Taizé.

Barnkyrka med pyssel, lek och prat

En gång i månaden är det barnkyrka i samband med högmässan kl. 11.00 i Västra Skrävlinge kyrka. De barn som vill går tillsammans med församlingspedagogen över till församlingshemmet där det blir lek, pyssel och prat kring hur söndagens tema och bibeltext kan ha med ens eget liv att göra.
Efter barnkyrkan går barnen tillbaka till kyrkan och är med den resterande tiden av gudstjänsten.

Höstens datum:

• 22 oktober
  • 17 december

Middagsbön alla vardagar utom fredag

Måndag till torsdag hålls en kort middagsbön i Västra Skrävlinge kyrka kl. 12.00–12.15, en stunds stillhet och reflektion mitt på dagen. Tänd ett ljus och be tillsammans med andra. Har du egna böneämnen är du välkommen att lyfta dem så att vi kan be för dem tillsammans.

Be för mig vid nästa gudstjänst

Varje gudstjänst ber vi till Gud. Om du vill så ber vi gärna för dig.
Kom ihåg att markera om du vill vara anonym.

Få information om kommande gudstjänster

Hand håller mobil som visar appen Kyrkguiden
Foto: Gustaf Hellsing / IKON

Du kan också få gratis information om kommande gudstjänster genom att

Swisha söndagens kollekt

Qr-kod för att swisha söndagens kollekt i Västra Skrävlinge kyrka

Saknar du kontanter kan du swisha söndagens kollekt till 123 336 72 24. Du kan också välja att scanna qr-koden ovan i din Swishapp.

Obs! Swishar du annan dag än söndag går din gåva till Svenska kyrkan Malmös diakonala arbete istället för till söndagens kollektändamål.

Församlingskollekter 2020 Västra Skrävlinge kyrka

18 oktober S:t Lukas

organisationsnummer 802003-4032, bankgiro 214-6538

1 november Kristna fredsrörelsen

organisationsnummer, bankgiro 900-0316

22 november Stiftelsen Skåne Stadsmission

organisationsnummer 846004-8716, bankgiro 900-3252. Märk inbetalningen ”Projekt Trygga boenden”.

25 december IM (Individuell Människohjälp)

organisationsnummer 842000-0768, bankgiro 783-3817. Märk inbetalningen ”Projekt Barn i väntan/Barn i start.

27 december EKHO - ekumenisk förening för kristna hbtq-personer

organisationsnummer 802402-3619, bankgiro 4612467-3

Korg med pengar

Ge kollekt

Varje söndag i kyrkan samlas veckans kollekt in. I Malmös kyrkor kan du skänka kollekt kontant eller via Swish. Läs om swishnummer till lokala kyrkor, riks-, stifts- och församlingskollekter.

En man och en kvinna håller i en korg för kollekt

Bli gudstjänstvärd

Som gudstjänstvärd är du med och delar på uppgifterna i söndagens högmässa. Det kan handla om att hälsa besökare välkomna, läsa en text eller bön, bära kors eller ljus i processionen, hjälpa till vid nattvarden eller ta upp kollekt.