Med Paradiset för ögonen

Under Malmö Pride 7 juli 2022 hölls ett samtal i S:t Petri kyrka om Elisabeth Ohlsons konstverk Paradiset. Här kan du se samtalet.

Under Malmö Pride 2022 hölls ett samtal i S:t Petri kyrka om Elisabeth Ohlsons konstverk Paradiset. Tavlan, med två Adam och två Evor, hängdes upp i en av Malmös centrala kyrkor för några år sedan, och satte igång en debatt som bland annat handlade om att tavlan skulle vara teologiskt tveksam. Det hävdades att den inte alls var till befrielse för HBTQIA+ personer. Andra hävdade motsatsen. Men tavlan togs ner. Vad hände sedan?

Medverkande: Ann-Christine Ruuth, präst, föreläsare och transkvinna, Gunilla Hallonsten, kyrkoherde i Malmö, Peter Forsberg, queerteolog och domkyrkokaplan i Västerås. Samtalsledare: Adrian Repka, Sensus. Musik av Carl Adam Landström.

Elisabeth Ohlson är fotograf, konstnär och teaterregissör. Elisabeth Ohlson är förmodligen mest känd genom den uppmärksammade utställningen Ecce Homo.

Detta är första delen av en samtalsserie om Paradiset.
Elisabeth Ohlsons konstverk Paradiset, med två Adam och två Evor, hängdes upp i en av Malmös centrala kyrkor för några år sedan. Tavlan satte igång en debatt som bland annat handlade om att tavlan skulle vara teologiskt tveksam. Det hävdades att den inte alls var till befrielse för HBTQIA+ personer. Andra hävdade motsatsen. Men tavlan togs ner. Vad hände sedan? Vem har tolkningsföreträde? Vad betyder konstens kraft i kyrkorummet? Och hur kan konsten befria och vara till hjälp i synen på människan, synen på mångfaldens rikedom och vår möjlighet att leva tillsammans med våra olikheter?

Svenska kyrkan Malmös kyrkoherde Gunilla Hallonsten har initierat Projekt Paradiset, en samtalsserie som ger möjlighet till fördjupande samtal tillsammans med spännande tänkare om konsten, människosynen, mångfalden och våra gudomliga olikheter. Projektet vill återinbjuda konstverket Paradiset till Svenska kyrkan Malmö.

Samtalsserie: Samtal om konstverket Paradiset

Panelsamtal om teologin i och kring Elisabeth Ohlsons konstverk Paradiset. Se samtliga inspelade delar av samtalsserien här.