Procession i Limhamns kyrka.
Foto: Svenska kyrkan Malmö

Kyrkans grundläggande uppgift

Kyrkans grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Här kan du läsa om hur Svenska kyrkan Malmö ser på uppgiften.

Gudstjänst, undervisning, diakoni och mission

Kyrkans grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Dessa fyra dimensioner måste ständigt hållas samman och stå i relation till varandra.

Ansvaret för den grundläggande uppgiften åligger varje församling i Svenska kyrkan Malmö. Där finns uppdraget att tolka, konkretisera och gestalta hela den grundläggande uppgiften utifrån de lokala förutsättningarna.

I församlingsinstruktionen beskrivs hur Svenska kyrkan Malmö ser på de olika dimensionerna av den grundläggande uppgiften.

Svenska kyrkan Malmös syn på gudstjänsten

Gudstjänsten står i centrum

Gudstjänsten är centrum i församlingslivet. Den lutherska traditionen betonar Ordets förkunnelse och bruket av sakramenten som särskilda tillfällen då vi kan leva i förvissningen och tilliten om Guds närvaro.

Ett sätt att uttrycka tro i handling, bön och lovsång

Gudstjänsten ger ett särskilt fäste för tron som är oberoende av våra egna prestationer eller känslor, en plats att bottna i, sändas från och uppfyllas av Guds nåd, mysterium och helighet. Det är ett mänskligt behov att uttrycka tro i handling, bön och lovsång. I växelverkan mellan att ta emot och att ge, växer och fördjupas tron.

I samklang med människors livsvärld

Gudstjänstformerna behöver ständigt utmanas, särskilt i vår digitala era. I de kyrkliga handlingarna är det särskilt viktigt att liturgi, förkunnelse och musik står i samklang med människors livsvärld så att sammanhangen blir en hjälp att tolka livet i ljuset av kristen tro.

Svenska kyrkan Malmös syn på undervisning

Vägleda, ge språk för och fördjupa tron

Genom kyrkans historia har tron förmedlats till nya generationer och på nya platser. Med Bibeln som grund och kyrkans tolkningar som ram, är församlingens uppgift att vägleda, ge språk för och fördjupa den tro som ytterst är en Guds gåva. Undervisningen är på ett särskilt sätt knuten till dopet, som en förberedelse eller uppföljning.

Kunskap är aldrig något krav för tillhörigheten till Gud , men den kan fördjupa förmågan att se Guds handlande och möjligheter i sitt eget liv, andras och i världen. Svenska kyrkan Malmö vill vara och verka med ett lärande förhållningssätt.

Svenska kyrkan Malmös syn på diakoni

Hela församlingens uppdrag

Diakoni betyder tjänst, och är hela församlingens uppdrag att i Kristi efterföljd leva i omsorg och kärlek för nästan. Diakoni är först och främst ett uttryck för kyrkans liv och inte en enskild verksamhet.

Möta människor lika

Diakoni påminner om att kropp och själ hör ihop. Diakoni uttrycks  bland annat i kyrkans sociala arbete och innebär utifrån ett rättighetsbaserat förhållningssätt att möta människor lika.

Identifiera, agera och hjälpa

Diakoni innefattar att identifiera och agera när människor hamnar i utsatta situationer och att i det arbetet hjälpa människor att hitta sina egna resurser  - för värdighet och upprättelse.

Ett förhållningssätt till samhället

Diakoni är hela församlingens förhållningssätt till samhället. Församlingen har ett uppdrag att visa på missförhållanden, vara en profetisk röst och vara delaktig i samhällets utveckling.

Svenska kyrkan Malmös syn på Mission

Älska din nästa och räck befrielse i varje möte

Mission är en grundhållning, förankrad i tron på att Gud är verksam och att varje  människa har en mening och uppgift. Kyrkan är en del av Guds sändning till världen. Genom dopet kallar Gud människor att vara lärjungar - att vara aktsamma om skapelsen, miljön och nästan, och att i ord och handling berätta om Jesus Kristus. Kyrkan är genom den heliga Anden världsvid och gränsöverskridande. I mångfaldens Malmö möts människor från hela världen och uppdraget att älska sin nästa, att räcka befrielse i varje möte är en del av den grundläggande och hållbarhetsfokuserade uppgiften.