Vigsel

Går ni i bröllopstankar och vill ni gifta er i kyrkan? Oavsett om ni väljer stor fest eller en högtid i all enkelhet blir bröllopet ett minne för livet. Boka er dag i en av våra vackra kyrkor.

Bröllop

Att gifta sig är en gammal tradition. Man lovar varann trohet inför Gud och den närvarande församlingen. Äktenskapet är ett grundfundament i samhället, instiftat av Gud och den plats där Gud välsignar samlivet mellan två människor. Därför vill vi gärna värna äktenskapet och välkomna er som vill vigas i någon av våra kyrkor

Hur gör man?

• För att boka vigsel ringer ni till pastorsexpeditionen. Vi har ett hårt tryck på våra kyrkor och kan av personalskäl inte ha fler än 6 vigslar i pastoratet samma helg. Därför är det viktigt att vara ute i god tid för att få den tid som man önskar. Man kan boka vigseln för kommande år från den 1 juni om den infaller på en vardag annars nästkommande vardag.
  • Innan vigseln vänder ni er till skattemyndigheten för en hindersprövning.(Giltighetstiden är fyra månader) Det får inte föreligga några hinder för vigsel, som t.ex att den ena parten ännu är gift med någon annan.
  • En tid innan vigseln kontaktas ni av musiker och präst. Har ni speciella önskemål eller funderingar och tycker att det dröjer innan samtalet kan ni förstås ringa dem i god tid för att bestämma musikval osv.
  • Ni träffar präst och ev. musiker för vigselsamtal och övning i den kyrka som ni ska vigas i. I vigselsamtalet tar man upp äktenskapets innebörd, vigselns ordning m.m. För att gifta sig i kyrkan krävs att en av parterna är medlem i svenska kyrkan.

Kyrkor

I vårt pastorat kan man vigas i:
Lysekils kyka,
Lyse kyrka eller i Lyse kyrkoruin,
Grundsunds kyrka,
Fiskebäckskils kyrka,
Bro kyrka samt
Brastads kyrka.
Du kan besöka våra kyrkor digitalt och även läsa mer om dem genom att klicka på respektive kyrka.

Vigsel kan förekomma onsdagar till lördagar, dock inte fler än sex vigslar per helg, med max tre vigslar på Skaftö och tre i Lysekil/Lyse, Bro/Brastad. Tiderna kan variera efter önskemål.

Inför vigseln

När ni bokat vigsel hos oss finns präst, vaktmästare och musiker på plats. Musikval sker i samråd med den aktuella musikern. Altarblommor finns, övrig utsmyckning får var och en ordna själv. Medlemmar i kyrkan som inte bor i Lysekils kommun, kan vigas här utan kostnad. Svenska Kyrkan har ett clearingsystem där hemförsamlingen står för kostnaden. Boende i Lysekil betalar natuligtvis heller ingenting. Brudkrona finns att låna i Skaftö församling om ni önskar. Tala med pastorsexpeditionen för mer information.