Ny broschyr med 197 kyrkor
10 000 exemplar av en ny tryckt broschyr med 197 öppna kyrkor att besöka. Det var en del av Lunds stifts sommarsatsning för att få fler att upptäcka kulturarvet i Skåne och Blekinge. Parallellt med broschyren syntes även marknadsföringsfilmer på Pågatågens och Blekingetrafikens digitala skärmar med uppmaningen att ladda ner appen Kyrkguiden.
Kampanjen fick positiv uppmärksamhet även i media med reportage i P4 Morgon samt artiklar i Helsingborgs dagblad och Sydsvenskan.
Resultat över förväntningarna
Hur ser då resultatet ut? Jo, antalet användare av appen Kyrkguiden ökade med hela 65 procent i regionen!
– Vi är så klart stolta och glada över det fantastiska resultatet. Med appen Kyrkguiden hittar man lätt till stiftets olika kyrkor och deras utbud. Men det hade inte varit möjligt att göra broschyren utan medverkan från alla deltagande församlingar. Det var ett fantastiskt genomsvar, långt över vad vi hade förväntat oss. Vi gjorde det tillsammans, säger Sofia Lindstrand, stiftskommunikatör.
Liknande satsning 2025
Kommunikatörerna på Lunds stiftskansli kommer att skicka ut en enkät till alla församlingar som deltog, för att försöka kartlägga om det skedde någon ökning av det faktiska antalet besökare i de sommaröppna kyrkorna. I enkäten får man även chans att delge synpunkter och idéer inför kampanjen 2025.
– Det blir absolut en liknande satsning 2025, nu när en stor del av arbetet med att samla in bilder och texter från kyrkorna redan är gjort, avslutar Sofia Lindstrand.