Åtta keramikfat står i en cirkel på golvet i kryptan.
Foto: Linda Oskfred

Rum som bär/Holding space

Nyhet Publicerad

I vårens utställning i kryptan bjuder Katarina Elvira Gudrunsdotter in till kontemplation kring frågor om liv och död.

I vår får vi ta del av Katarina Elvira Gudrunsdotters installation Rum som bär/Holding Space i Domkyrkans krypta. Kanske har ni mött konstnären i kryptan redan utan att veta om det. Hon har tillbringat många timmar där för att låta arbetet med utställningen växa fram i dialog med rummet och dess unika atmosfär. Vid varje besök har hon upptäckt något nytt. Kryptans många lager av tid, materia och berättelser har trätt fram.

Verken bildar en installation

Konstnären inviterar oss att uppleva hela utställningen som en installation. Med det vill hon skapa en helhet där de temporära, konstnärliga tilläggen möter rummet i sin materialitet och med sin historia. Gudrunsdotter vill bjuda in till kontemplation kring existentiella frågor om relationen mellan kropp och själ, närvaro och frånvaro, död och liv.

Tiden för de stora frågorna

Installationen i kryptan visas i övergången mellan fasta och påsk då frågorna om död, liv och kärlek är i centrum i kyrkans liv. I verken finns en inbäddad kärleksförklaring, en hyllning till livet.
Om installationens titel säger hon:
– Ett rum som bär är något att känna tillit till. Någonting bestående över tid. Det kan vara ett fysiskt rum som kryptan. Det kan också vara kroppar som bär. Ett hem, en graviditet eller något mer immateriellt som tro, förväntan, visdom och drömmar. Strukturer och ritualer kan hjälpa till att bära sammanhang och skapa mening. Jag upplever att konst ofta kan vara en container för känslor och transformation. Tänker också på vår jord som får bära mycket. Så mycket verkar falla samman. Det har känts viktigt för mig att lyfta det som är livskraftigt och bärande.

Inspiration från Grekland

Under arbetet inför installationen i kryptan har konstnären tillbringat tid i Aten. Något som gjorde intryck på henne var de urnor från 5 000 år före Kristus och framåt hon såg på muséet för kykladisk konst. Hon blev tagen av skönheten och omsorgen i utförandet av dessa kärl. Även en urna är ett rum som bär och som bestått över lång tid. Kärl som antas haft en vardaglig, praktisk användning som att bära vatten och förvara mat. Samtidigt som de använts vid begravningar och andra ritualer.
Gudrunsdotter berättar:
– Jag besökte flera heliga platser och kyrkogårdar i Aten och kom i kontakt med traditionella stenhuggare hos vilka kunskapen gått vidare genom generationer. De hjälpte mig att utforma en bok i marmor av den typ som återfinns på gravarna, ofta tillsammans med en bild av personen som gått bort och en vers. Denna bok kommer att vara del av installationen.

Konsten kan skapa platser för möten

Vägen som konstnär har för Katarina Elvira Gudrunsdotter formats efter hand och under lång tid. Genom konsten närmar hon sig de stora livsfrågorna i en pågående undersökning som bjuder på överraskningar och som aldrig blir färdig. Hennes erfarenhet är att genom konsten kan platser skapas för utbyte och möte mellan människor på en universell nivå.
– Jag har aldrig ställt ut i kyrkorum tidigare så det är en ny erfarenhet. Kryptan har varit det mest komplexa rum jag hittills jobbat i relation till. Väldigt många parametrar att ta hänsyn till i form av storlek, formspråk, befintliga objekt, kontext, historia, pågående aktiviteter, hängning, fukt och ljusförhållanden. Men samtidigt det mest fascinerande. Jag har hela tiden känt mig dragen till rummet. Min känsla och fråga kring vad jag kan göra konstnärligt i rummet har varit överväldigande många gånger. Min upplevelse är dock att rummet gett mycket tillbaka och min närvaro i det konstnärliga arbetet har blivit starkare under processen, säger Gudrunsdotter.

Lena Sjöstrand, domkyrkokaplan

Rum som bär/Holding space

• VAR Lunds domkyrkas krypta
  • VISAS 16 mars-19 april
  • ÖPPNAR 16 mars kl. 10.30 med ett samtal mellan konstnären och domkyrko­kaplan
    Lena Sjöstrand
  • ÖPPETTIDER Samma som Domkyrkans
    Kryptan kan vara stängd i samband med gudstjänster och konserter.

Katarina Elvira Gudrunsdotter
Utbildning