Begravning

Ett avsked och delad sorg och saknad.

Vid begravningsgudstjänsten tar vi avsked av den döde. Vi får tillfälle att minnas tillsammans, dela sorgen och saknaden. Men vi får också glädjas över det liv som har varit, allt det vi har delat. I begravningsgudstjänsten lämnar vi över den döde i Guds händer. Där får vi också lägga allt det vi själva bär inom oss. Med hopp om att Gud omsluter, bär och gör helt. För begravningsgudstjänsten är också en punkt där vi får blicka framåt, mot uppståndelse, ljus, och nya möjligheter till tröst, närhet och förnyat liv.

Innan begravningen kontaktas anhöriga av den präst som ska leda begravningsgudstjänsten. Vi samtalar om den avlidne, talar om musik och om gudstjänstens utformning. Vid begravningen följs Svenska kyrkans ordning. Det finns också stor möjlighet, inom ramen för Svenska kyrkans ordning att själv vara med och utforma begravningsgudstjänstens innehåll.

Lokal för begravningsceremoni, kremering och gravsättning är betalda av begravningsavgiften. Det gäller alla.

För medlemmar i Svenska kyrkans är tjänsterna gratis, det vill säga begravningsgudstjänsten, präst och musiker kostar ingenting.

Församlingen tillhandahåller ett bårtäcke som kan lånas kostnadsfritt som bårdekoration.

De stora frågorna om liv, mening och död kommer ofta upp i samband med att någon anhörig dör. Det finns möjlighet att samtala enskilt med någon av församlingens präster eller diakon. Kontakta församlingen så hjälper vi dig. Alla kontaktuppgifter finns under ”Kontakta oss”.

Lunds gemensamma expedition

Lunds gemensamma expedition (Pastorsexpeditionen) har öppet:

Mån-fre kl 9-15 (lunchstängt kl 12-13)

Här kan bokas vigsel, dop och begravning

Kontaktuppgift FÖRSAMLINGSexpeditionen

Välkommen att ringa, mejla eller besöka församlingexpeditionen.
Besöks- och telefontider:
Måndag-fredag kl 10-14.