Helgeand - pilgrimskyrka

Pilgrimsvägen Skåne Blekinge är en del av den långa väg som binder samman vallfartsorterna Santiago de Compostela i Spanien, Vadstena i Sverige och Nidaros i Norge.

Som pärlorna i ett radband ligger kyrkorna längs pilgrimsvägen. Varje kyrka har en berättelse att berätta. Kyrkorummet bjuder in till vila för kropp och själ och påminner om det inre rum som finns i varje människa och vetter mot evigheten. Den yttre vandringen till en helig plats är pilgimens redskap för den viktigaste vandringen, vandringen inåt.

En pilgrimsvandring präglas av pilgrimmens sju nyckelord: enkelhet, långsamhet, tystnad, delande, frihet, andlighet och bekymmerslöshet.

Mer information och karta över leden finner du här.

Vill du pilgrimsvandra med oss?

Några gånger varje år ordnar vi pilgrimsvandringar runt Lundatrakten. Håll utkik här för datum och information om kommande vandringar.

Om du har frågor om vandringar eller vill besöka oss som pilgrim kan du även kontakta oss på helgeandsforsamling@svenskakyrkan.se, 046-71 88 03.

Du kan även kontakta pilgrim Eva Svederberg på mail evagunilla.svederberg@gmail.com eller vår diakon Anne nedan.