Johannespassionen är tyske tonsättaren Johann Sebastian Bachs tolkning av berättelsen om Jesu lidande på korset, så som den skildras i Johannesevangeliet. En tidlös berättelse om kärlek och sonande, om skuld och att gottgöra den - och om lidande och lidelse.
Precis som Jesu liv och död år efter år inte bara är teologiskt intressant - utan kanske till och med ”the greatest story ever told” är också Bachs musik är ständigt aktuell.
Johannespassionen, skriven för kör, solister och orkester, ges i Luleå domkyrka söndagen den 2 april klockan 18 och måndagen den 3 april klockan 19 i Hortlax kyrka.
Hej Johan Christensson, vad kan du berätta om din kommande medverkan i Johannespassionen?
- Rollen som evangelist i Johannespassionen, och systerverket Matteuspassionen, har jag sjungit över 100 gånger under min karriär. Det är den roll jag lagt ner mest tid på att studera och uttolka och som jag nog värderar högst av all musik jag gör.
Du har en förflutet som kantor - hur resonerar du kring kyrkomusikens roll?
- Musiken i kyrkan är något som vi måste vara mycket rädda om och faktiskt prioritera. Genom den når man in i människor på ett sätt som enbart ord sällan gör. I utrymmet mellan ord och ton i en konsert kan man tydligt skönja anden, detta hur skeptisk man än är till kyrka eller andlighet.
- Jag sjunger opera och annan profan musik men känner mig alltid hemma i kyrkorummet och har alltid dragits mot den sakrala musiken.
Vad händer härnäst efter konserten i Hortlax?
- Då beger jag mig direkt till Stockholm för ytterligare en Johannespassion. I sommar återkommer jag till Luleå i sommar för en konsert med musik av en annan favoritkompositör, Benjamin Britten, i Örnäskyrkan den 12 juli.