Fairtademärkt choklad
Foto: Ingrid E del Castillo

Handla rättvist

I våra församlingar i säljer vi fairtrade- och rättvisemärkta varor och presentartiklar.

Handla rättvist!

I våra församlingar kan du köpa fairtrademärkt chocklad, kryddor och kaffe som producerats och under rättvisa vilkor. Det finns även presentartiklar framställda av t ex återvunnet material. På så vis stödjer du en rättvis handel med rättvisa villkor för producenter i utvecklingsländer.

Vad är fairtrade?

Fairtrade är en oberoende certifiering som förbättrar arbets- och levnadsvillkoren för småskaliga producenter. Fairtrade handlar inte bara om att få det bättre ekonomiskt utan främjar också demokratin, organisationsrätten samt miljöhänsyn i produktionen. Barnarbete och diskriminering motverkas. Fairtrade är ett handelssamarbete baserat på dialog, öppenhet och respekt.

Som återförsäljare av dessa produkter och som konsument stödjer vi producenter i andra länder och ökar medvetenheten för en rättvisare världshandel.

Läs mer om Fairtrade (extern sida )