Foto: Helén Svensson

Rapport från pilgrimsvandringen

Nyhet Publicerad

Söndagen den 28 augusti 2022 var det dags för pastoratets andra pilgrimsvandring i år, och andra pilgrimsvandringen vid torpet Kärrsjöstrand. Denna gång gick vi till Vintermyst. Inte så lång sträcka, men oj vad intryck det gav! Mona Fredh, ordförande i Härryda Hembygdsförening, och Bernt Fridlund, ordförande i Landvetter Hembygdsförening, gav oss under hela vandringen spännande information om platserna vi passerade. Våra präster Margaretha Josefsson och Jörgen Magnusson gav oss stärkande ord fram till nästa etappstopp.

Första stoppet var redan vid Kärrsjön. Här vid utloppet fick vi berättat för oss om hur bönderna samarbetade när det var tillräckligt med vatten i sjön för att kunna driva de flertalet sågverken som låg längs Kärrflötebäcken/Sågebäcken. Går man Kärrsjöleden kan man skymta rester av sågverk längs denna bäck. Även berättades det hur man tog sig över sjön när isen varken bar eller brast och vilken glädje det var för barnen att bada på sommaren. Att kvinnorna tvättade kläderna i sjön är väldigt svårt att föreställa sig idag.

Nästa stopp blev vid Kärrsjödamm. Nya berättelser flödade! Här fick vi möjlighet att göra ett besök inne på logen! Många igenkännande nickar vid höskullen, kätten mm.

Tillkomsten av Furukullen hade en egen speciell berättelse. Att kvinnor förr (på 1800-talet) var starka både fysiskt och psykiskt fick vi klart för oss. Tror att berättelsen om Britta berörde oss alla.

Sista stoppet, vid Vintermyst. Här ligger idag Kortedala scoutkårs utflyktsstuga för läger och hajker men ursprunget till denna plats har äldre ursprung än så. Ytterligare berättelse om hur livet tedde sig på 1800-talet….

Väl tillbaka på Kärrsjöstrand fick vi under fikan lyssna på en autentisk berättelse hur det var att som barn bo på Kärrsjöstrand. Att ta sig till skolan, varannan dag, var en timmes vandring genom skog och mark oavsett väder. Som avslutning på dagen bjöds vi på en friluftsgudstjänst av Margaretha och Jörgen.

Detta var lite om senaste pilgrimsvandringen. Låter det spännande? Följ med oss söndagen den 25/9! Då går vi mellan våra kyrkor. Vi börjar vid Landvetter kyrka efter högmässan ca kl 12.30 och går sen gamla vägen via Skalmered, Snåkered, Kopparbo, Knös och fram till Härryda kyrka. Fika gör vi längs vägen. Framme vid Härryda kyrka kommer vår präst Jörgen Magnusson att hålla friluftsgudstjänst vid kyrkogårdens vindskydd kl 15.00.

Text och foto: Helén Svensson

Länktips:

von Frank-Einsteins VandringsTips.se - Naturskön och intressant vandringsled i Kärrsjöns kultur och naturområde, Härryda kommun