Brita Dermark, 1945–2023

Nyhet Publicerad

Det är med obeskrivlig sorg och saknad jag måste meddela att Landvetter Härryda pastorats ordförande, Brita Dermark, är död!

Brita lämnade oväntat och mycket hastigt det jordiska livet torsdag eftermiddag, den 5 oktober. Brita var ”mamma” till många av våra framgångar som Kristi kyrka i Landvetter och Härryda. Under många år arbetade hon som församlingspedagog med särskild inriktning på de mindre barnen. Många är de som kan minnas hennes sprudlande glädje och lekfulla sätt. Det var Brita som med sin outtröttliga entusiasm möjliggjorde bygget av Solbackens förskola.

Som nybliven pensionär axlade hon uppdraget som ordförande i pastoratskyrkorådet och Arbetsutskottet. Med sitt raka sätt och underbara humor ledde hon alla möten, som alltid kännetecknades av värme och många glada skratt. Hon brann för våra barn – och ungdomar och var drivande i att göra Prästgården till vad den är idag. Hennes tal till Prästgården i samband med invigningen för några veckor sedan kommer att gå till historien.

Brita hade sin självklara plats, varje söndag, längst fram i kyrkan alltid utrustad med sin egna psalmbok. Jag vet att mina prästkollegor, precis som jag, kommer att känna en tomhet när klockorna ringer in till gudstjänst.

Britas sätt att möta människor i vardagen är en fin förebild för oss andra. Med Brita går en lysande epok i graven. Må vår Himmelske Fader tydligt visa oss vart den fortsatta vägen skall gå…

Vi ber: Käre Himmelske Fader, vi tackar Dig för Brita och för allt hon gjort för kyrkan. Vi ber för hennes utgång och hennes ingång i Din himmelska tillvaro.

Lär oss HERRE, att i tid tänka på våra egna liv, så att vi lever i tydlig kärlek till Dig, våra medmänniskor och oss själva.

Ge oss något av Britas glädje och framtidshopp, så att vi vågar stå upp mot den ondska som finns runt omkring oss.

HERRE, vi ber för alla som sörjer Brita och då särskilt för hennes make Ulf och deras barn med familjer.

Giv oss alla kraft att ta tag i det som måste göras och i glädje och tacksamhet se tillbaka på det som gjordes av Brita, Ditt Heliga namn till ära. AMEN

Kyrkoherde Peter