Vännerna från Kisingá var här och gav oss minnen för livet

I tolv dagar var de här, Yoram och Shukuru som på bilden nedan omger Elisabeth i samband med en gudstjänst i Krokoms kyrka förra söndagen.

Under den gudstjänsten fick de använda sig av en trumma. Det gav dem och oss stor glädje! De hanterar trumman som om vore det hur enkelt som helst – de har rytmen i kroppen.

Båda åkte skördetröska en dag på Rödöns åkrar ner mot Storsjöns strand...och ett pass med cirkelträning på Fristilen i Krokoms centrum.

En liten rapport från besöket och varför det var viktigt för dem och oss.

Vi skrev ett nytt avtal mellan församlingen i Kisingá och Rödöns församling. Det löper under fyra år. I avtalet finns framför allt två viktiga delar i partnerskapet som vi har med varann. Att vi ska be för varandra i gudstjänsterna och att vi ska försöka besöka varandra, för att vänskapen ska kunna behållas och fördjupas. Och att vi också ska berätta för varann två gånger per år, vad vi gör, dela våra erfarenheter och berätta om de utmaningar vi står inför.

Bjudan på middag i hemmen
Yoram och Shukuru fick lära känna vår församling. Och flera familjer tog vara på tillfället att bjuda hem dem på middag, för att på så sätt komma varann litet närmre. De fick vara med i de flesta av för-samlingens olika verksamheter. Och där det var lämpligt för dem, fick de även vara aktiva i arbetet där.

De fick litet inblick i vårt samhälle, genom att vara med på Nyhedens skola och i en klass berätta om, hur skolan fungerar i Kisingá. De fick följa med upp på fjället en dag och ana litet av naturens storhet i Jämtland och de fick grilla korv vid sjön Kalls strand.

Edmerick är sekreterare i Kilolo, Shukuru pastor i Kisingá, Elias vice pastor i Ihimbu och så pastor Yona i Ihimbu alla hemma hos sig när de förberedde sig inför resan till Sverige.

Åka skördetröska och cirkelträning
Båda åkte skördetröska en dag på Rödöns åkrar ner mot Storsjöns strand och de fick tillsammans med pastorerna från Ihimbu vara med om ett pass med cirkelträning på Fristilen i Krokoms centrum. Båda dessa aktiviteter vann deras stora gillande!

Själva fick vi tillfälle att lära känna pastor Shukuru som är ny i sin tjänst i Kisingá sedan ett år. Det var viktigt för oss, att få ställa våra frågor till honom och till Yoram.

Kokt ris och Internet
De åt den mat som serverades dem, även om det mesta naturligtvis var nytt eller i varje fall ovant för dem. Det som tycktes vara godast för dem, var kokt ris. De får det så sällan hemma, helt enkelt efter-som det är dyrt att köpa därnere. Något annat vi noterade, var deras förtjusning över att använda Internet i sina telefoner och läsa om vad som bl.a. hände hemma, medan de var här. I Kisingá finns ingen täckning för mobiler, så de passade på här.

Kisingá - en växande församling
Yoram och Shukuru överlämnade en skriftlig rapport till oss över verksamheten de har i dag i Kisingá. Tillsammans med aktuella böneämnen för församlingen.

Rapporten vi fått av dem har nu lämnats på svenska till Församlingsrådet på Rödön tillsammans med en kort rapport om läget vid hälsocentralen i Kisingá. När man läser rapporterna, blir det tydligt, att församlingen växer och får fler medlemmar. Att antalet barn i förskolorna i Luhapo och Msale, som vi stöder blir fler, att antalet getter som ges till fattiga familjer genom församlingens försorg växer också. Och vi ser, att det har lyckats för dem, att starta många fler spargrupper även ute i de små byarna runt huvudorten Madisi.

Hans och Marianne Lindström har många goda minen från sitt besök i Kisingá för några år sedan och de njöt av återseendet med Yoram som de träffat flera gånger tidigare.