Foto: Torbjörn Winther

Hotagens kyrka nyrenoverad

Hotagens kyrka har fått ett ansiktslyft med ny puts, ny plåt under tornspiran och korset är förgyllt med skinande bladguld. – Det är en resa. Känns också lite vemodigt, man har byggt upp en relation här uppe, säger Torbjörn Winther.

Att renovera en kyrka är ett tidskrävande arbete med mycket omsorg och omtanke. Arbetet med Hotagens kyrka började i maj och stod klart i september 2021.
– Det är ett hantverk, vi använder inte så mycket maskiner, utan det är händer och handverktyg. Plåten formas med en tång och en plastklubba, säger Torbjörn Winther som är VD för företaget som gjort renoveringen.
Kyrkan har fått helt ny plåt under tornspiran och tornhuven har renoverats. På fasaden har all lös puts knackats ner och försetts med ny puts.

Originalfärgen
Den observante kan se att kyrkan fått en ny färgnyans. Bakom putsen har man nämligen hittat den ursprungliga kulören och tagit fram den i målningen. Alla fönster är urplockade och renoverade efter konstens alla regler.
– En sakkunnig antikvarie finns också med på resan, det är krav från länsstyrelsen. Det är restaurering mer än renovering många gånger, säger Torbjörn.

Börje Jonsson vid det nyförgyllda korset. Foto: Torbjörn Winther

Förgyllt kors med äkta guld
– Vi fick klä in korset så det blev vindtätt. Bladguldet är ju tunt och väger inget, blåser lätt bort. Med varsam hand lägger man på de små fyrkantiga guldarken, de är bara några centimeter stora. Tunna blad av äkta guld, säger Torbjörn.
För byggföretaget är det alltid viktigt att göra hållbara lösningar. Till exempel när man ersätter rötskadade trädelar är det viktigt att välja senvuxen fura.
– Det ska hålla länge innan nästa renovering, det kan vara 50-60 år, säger Torbjörn Winther.

Vykort som tidsmarkörer
Under arbetets gång, när det lyftes på plåten, hittade Torbjörn och hans medarbetare gamla brevkort från 1904. Det är en hantverkstradition att lägga in sina tidsmarkörer. Då, 1904, hade man varit där och beslagit kyrkan med koppar.
– Nu har vi lagt in våra namn. Inte lika skickligt sirliga som våra föregångare men ändå vårt avtryck, säger Torbjörn.

Vad är det roligaste i arbetet?
– Återskapandet av det gamla. Att vara med och se hur det byggde förr och sen får göra det igen.
Den 15 november 2021 gjordes slutbesiktningen av Hotagens kyrka.

Hur känns det och lämna ett långvarigt projekt?
– Det är en resa. Nu när allting är klart känns det bra. Känns också lite vemodigt, man har byggt upp en relation här uppe, säger Torbjörn.

Foto: Torbjörn Winther