Fakta om begravningsavgiften

Alla folkbokförda i Sverige betalar en begravningsavgift. Det gäller alla, oavsett tro och medlemskap i trossamfund.

Vem betalar vad?

Begravningsavgiften är en uppbörd som administreras av Riksskatteverket och skall täcka kostnaderna för begravningsverksamheten. Lokal huvudman för begravningsverksamheten är Svenska kyrkan Östersund.

Var och en betalar årligen med begravningsavgiften för:

·      Grav på allmän kyrkogård eller särskild gravplats

·      Gravsättning

·      Kremering

·      Transporter av kistan från Krematoriet till begravningsceremoni/gudstjänst, åter till Krematoriet och till begravningplats inom Svenska kyrkan Östersund

·      Lokal för förvaring och visning av stoftet

·      Lokal för begravningsceremoni utan religiösa symboler

·      Skötsel av kyrkogårdens/begravningsplatsens allmänna ytor, nyanläggningar, vård och underhåll – även av kulturhistoriskt värdefulla gravvårdar

Dödsboet betalar vid begravning för:

·      Kista och svepning

·      Dekoration och blommor

·      Annonsering

·      Transport av kistan till Krematoriet för förvaring

·      Minnesstund

·      Gravvård (gravsten)

·      Skötsel av graven – gravrättsinnehavaren ansvarar för grundskötsel, dvs gräsklippning alt ogräsrensning på grusgrav, putsning runt sten och rabatt. Denna servicetjänst kan kyrkogårdsförvaltningen utföra (för aktuella priser se bifogat blad).