Existentiell hälsa med Cecilia Melder

Existentiell hälsa var temat när Cecilia Melder från Stockholm höll sin föreläsning för fullt hus i Krokoms kyrka. Läs om några aspekter hon lyfte fram för en god hälsa.

Några av aspekterna som Cecilia Melder lyfter fram som viktigt för den existentiella hälsan är:

Helhet – en samhörighet mellan det fysiska, mentala och det känslomässiga. Att det jag tänker, känner och gör hänger ihop.

Harmoni – ett tillstånd av att här får jag vara mig själv. Här kan jag landa.

Förundran – att kunna ta in världen med barnets nyfikenhet. Att kunna känna förundran över en vacker ros eller vårens första tussilago.

Gemenskap – att känna att jag är del av något större, ett vi. Det kan vara att göra något för andra. Att få syn på sin egen funktion i världen.

Läs om alla åtta aspekterna via länken och fyll samtidigt i en anonym enkät om du skulle vilja fortsätta med samtal eller föredrag om existentiell hälsa.

Länk till enkäten -->

Läs om vårens öppna samlingar om existentiell hälsa:

Existentiell hälsa

Svenska kyrkan bjuder in till kvällar med olika fokus på existentiell hälsa. Livesändning med möjlighet till chat. Här kan du lyssna på föreläsningarna i efterhand.