Vigsel

Äktenskapet är den grundläggande gemenskapen i samhället. Det ger ett juridiskt skydd för dem som är gifta och inte minst för deras barn.

Boka vigsel

Går ni i bröllopstankar? Välkommen att boka vigsel i Järna-Vårdinge pastorat!

Ni kan ringa till vår expedition för att boka eller för att få mer information.

TELEFONUMMER
08-551 747 20

Du kan också skicka ett mejl till oss så hör vi av oss till dig så snart vi kan: jarna-vardinge.pastorat@svenskakyrkan.se. Eller så kan du fylla i formuläret nederst på sidan!

VAD HÄNDER NÄR JAG BOKAR EN VIGSEL?
Vi letar reda på en ledig tid som passar er. Ni får reda på vilken präst och vilken musiker som tjänstgör under er vigsel. De får information om att ni bokat vigseln och kommer att kontakta er i god tid innan för att gå igenom praktiska saker och önskemål. Har ni särskilda önskemål om psalmer, musik eller annat så prata gärna med dem om detta.

Foto: Alex & Martin / IKON

När ni bokat vigseln skickar vi er en skriftlig bokningsbekräftelse samt lite information om vigseln. Ni är sedan varmt välkomna att kontakta oss om ni har ytterligare frågor!

Frågor & svar

MÅSTE MAN VARA MEDLEM FÖR ATT GÅ GIFTA SIG?
För att få gifta sig i Svenska kyrkan måste åtminstone en av er vara medlem i Svenska kyrkan. Man behöver däremot inte vara konfirmerad. Varmt välkommen att kontakta oss om ni önskar att bli medlemmar i Svenska kyrkan!

VAD ÄR INTYG OM HINDERSPRÖVNING?
Innan ni kan gifta er i Sverige måste ni ansöka om hindersprövning hos Skatteverket. Ansöker gör ni genom att fylla i en blankett som ni skickar in till Skatteverket. Det är viktigt att ni lämnar in er ansökan i god tid före vigseln. Enligt svensk lag finns följande hinder mot att få gifta sig: Ålder – om någon av er är under 18 år får ni inte gifta er. Släktskap – om ni är nära släkt får ni inte gifta er med varandra. Om någon av er redan är gift/registrerad partner får ni inte gifta er. Dessa hinder gäller om ni ska gifta er i Sverige, även om ni inte är svenska medborgare eller bor i Sverige.

När hindersprövningen är klar får ni dels ett intyg om hindersprövning, dels ett vigselintyg från Skatteverket. Intygen skickas hem till er och gäller i fyra månader. Ni ska lämna båda intygen till prästen. Efter vigseln fyller han eller hon i intygen och skickar dem till Skatteverket.

VAD KOSTAR DET?
Själva vigseln kostar ingenting. Kyrka, präst, musiker och vaktmästare är gratis!

FINNS MÖJLIGHET ATT HYRA LOKAL FÖR BRÖLLOPSFEST?
Ja! Vid vissa av våra kyrkor finns möjlighet att hyra lokal för bröllopsfest. Kontakta oss för mer info.

MÅSTE MAN GIFTA SIG DÄR MAN BOR?
Vigseln kan äga rum i den kyrka eller församling som brudparet önskar. För bokning kontaktar du den församling som kyrkan ligger i. Tänk på att det är viktigt att vara ute i god tid med att boka, gärna ett år i förväg! Detta särskilt om det är en populär kyrka eller en populär tidpunkt som pingst eller speciella datum.

Varmt välkommen att boka vigsel hos oss!

För fler frågor och svar om vigsel och bröllop - klicka här!

Här kan du ställa frågor om vigselgudstjänster i Järna-Vårdinge pastorat, eller preliminärboka en vigseltid.