Foto: Linköpings stift

Konfirmationen handlar om dig och allt som är viktigt!

Funderar du på vem du är eller vem du vill vara? På vad som gör dig lycklig eller vad en riktig vän är? Kanske funderar du på om Gud finns och vad det har med ditt liv att göra? Om allt det handlar konfirmation.

Webbanmälan till konfirmation 2023/2024 är nu stängd. Skulle du vilja göra en sen anmälan ber vi dig kontakta någon av våra konfirmandledare, kontaktuppgifter hittar du längre ner på sidan.

Konfirmationstiden är en möjlighet för dig att tillsammans med andra fundera, ställa frågor eller kanske själv ge svaret på de frågor som är viktiga för dig. Om du väljer att konfirmera dig hoppas vi att du efteråt ska känna att du fått svar på dina frågor, att du fått många nya kompisar och haft en jätterolig tid, och att du lärt dig mer om Gud, Jesus, livet och världen. Kanske var kristen tro något för dig, kanske inte, men du vet vad det handlar om.

Inga frågor eller funderingar om tro eller livet är dumma eller konstiga, du kan fråga om vad du vill.

Under höstterminen det år du fyller fjorton/går i åk 8 får du en inbjudan till konfirmation från Svenska kyrkan. Men om du går i årskurs 9 men missade att konfirmera dig förra året är du också välkommen att vara med.

Ordet konfirmation betyder bekräftelse och med det menar man i kyrkan bekräftelse av ditt dop och dig. Du måste inte vara döpt för att anmäla dig till konfirmationen - du kan bli det under konfirmationstiden. När du döps får du löftet att Gud alltid finns med dig genom livet, oavsett vad som händer. Under konfirmandtiden får du möjlighet att upptäcka vad det betyder.

Foto: Petter Lundström

Konfirmation i Hörnefors och på Norrbyskär 2024

Konfan startar redan i början av oktober med en kvällsträff där du får chansen att lära känna ledarna och dina blivande konfakompisar från Hörnefors. Under hösten och våren träffas vi sedan en till två gånger i månaden. Det blir mat, prat, lek, fika och mysiga avslutningar i kyrkan med musik och tända ljus.

Några gånger under året blir det också träffar och aktiviteter i Umeå eftersom årets konfa är ett samarbete med Tegs församling.

Förutom kvällsträffarna kommer du också att på egen hand eller i grupp vara med på gudstjänster i kyrkan.

Läger på Norrbyskär – en perfekt avslutning på sommarlovet

I slutet av sommarlovet tar vi färjan till underbara Norrbyskär för 10 dagars lägerliv tillsammans med konfirmanderna från Tegs församling. Det blir utflykter, äventyr, härlig gemenskap, lägerbål och mycket skratt. Du kommer att få minnen som räcker hela livet! Helgen efter lägret  avslutar vi med stor konfirmationsgudstjänst i Rosornas kyrka – då får både släkt och vänner vara med och fira tillsammans med dig!

Hela konfirmationen, även lägret, är gratis!

Viktiga datum

• 6 september: Anmälan öppnar
  • 30 september: Anmälan stänger
  • 12 oktober: Förska konfaträffen i Hörnefors. Föräldramöte efteråt.
  • Någon gång under våren 2024: Gospeldag tillsammans med alla konfirmander från Umeå
  • 28 juli – 9 augusti 2024: Stora konfalägret på Norrbyskär
  • 10 eller 11 augusti: Konfirmationsgudstjänst i Hörnefors
Någon sänker en bebis ner i dopfunten medan prästen håller sin hand på barnets huvud.

Dopet är en gåva

Dopet är en högtid som är förknippad med stor glädje. En gåva öppen för alla, för små barn såväl som för vuxna.

En man sitter i bilen med händerna knäppta på ratten.

Sök din tro

I Svenska kyrkan finns plats för dig som är nyfiken på kristen tro. För dig som vill göra andliga upptäckter och undrar över livet som kristen.

Konfirmeras efter åttan eller som vuxen

Blev du inte konfirmerad som tonåring? I din församling erbjuds alltid en möjlighet att konfirmeras som vuxen.