Foto: Gustaf Hellsing/IKON

Hörnefors kyrkogård

Hörnefors kyrkogård ligger centralt i samhället. Kyrkogården är till för alla i Hörnefors, oavsett livsåskådning eller medlemskap i Svenska kyrkan. Kyrkogården är en plats för såväl stillhet och eftertanke som vandringar i bygdens historia.

Gravstenar och utsmyckning

Här hittar du information om de regler för gravstenar, plantering och utsmyckning av gravvårdar som gäller på Hörnefors kyrkogård.

Gravar, gravsättning och gravrätt

Det finns olika typer av gravar och olika alternativ för gravsättning. Den avlidne kan kremeras eller jordbegravas.

Gravrättsinnehavare sökes

Vi söker gravrättsinnehavare till gravplatser Hörnefors kyrkogård.

Begravningsombud

Svenska kyrkan har hand om begravningsverksamhet och begravningsplatser för alla svenskar, även de som inte tillhör kyrkan. Att vi sköter det uppdraget på rätt sätt granskas av oberoende begravningsombud.

Rosornas kapell

Hörnefors kyrkogård ligger centralt i samhället och här hittar du också Rosornas kapell. De flesta begravningsgudstjänster i Hörnefors hålls i kapellet.

En vattenkanna som vattnar blommor på en kyrkogård.

Gravskötsel - service och tjänster

En kyrkogård är en plats som ger ro och tillfälle till eftertanke för många. Det är därför viktigt att platsen är välskött.

Blomsteräng ska ge större biologisk mångfald

På prov har en del av en tidigare gräsyta på Hörnefors kyrkogård gjorts om till en blommande äng. Något både besökare och insekter kommer kunna glädja sig åt redan nästa sommar.

Ledsna gräsmattor på kyrkogården

Precis som på många andra håll i Västerbottens kustland gick den gångna vintern hårt åt gräsmattorna på Hörnefors kyrkogård. Arbetet med att åtgärda skadorna påbörjas under sensommaren och hösten.

Det är vi som arbetar på Hörnefors kyrkogård

Hörnefors Församlingsexpedition

Post- och besöksadress

Hörnefors församling
    Rosornas gränd 3,
    905 31 Hörnefors

hornefors.forsamling@svenskakyrkan.se

Telefon- och besökstider
    Tisdag och onsdag 10.00-12.00 samt torsdag 13.00-15.00.

Personalens kontaktuppgifter och direktnummer hittar du här.